آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۴۵
سیاست
۱۶

ابراز نگرانی پوتین از افزایش تجهیزات نظامی آمریکا در خلیج فارس

تهران - خبرگزاری جمهوری اسلامی:

رئیس جمهوری روسیه گفت: افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس نگران کننده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، ولادیمیر پوتین در پاسخ به پرسشی پیرامون تضمین هایی که مسکو از واشنگتن دریافت کرده، مبنی بر اینکه آمریکا تصمیم به حمله نظامی علیه ایران ندارد، گفت: مسکو مایل است تضمین هایی که لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از آمریکایی ها دریافت کرده حقیقی باشد.

پوتین در یک مصاحبه اختصاصی با شبکه الجزیره که در آینده نزدیک به طور کامل از این شبکه پخش خواهد شد، گفت: ایران و تمامی جهان روند تحول سناریوی بحران عراق را به خاطر دارند. در پاییز سال 2002 یک قطعنامه درباره عراق در شورای امنیت تصویب شد و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم از همکاری مثبت عراقی ها با آژانس خبر داد. علیرغم این اعلام، دخالت نظامی در بهار سال بعد در عراق روی داد. این مساله اولین عاملی است که ما را نگران می کند.

پوتین افزود: مساله دوم این است که راهبرد جدید آمریکا در عراق فقط دربرگیرنده افزایش تعداد نیروها در این کشور نیست، بلکه ناوهای هواپیمابر را هم به منطقه اعزام می کند در حالی که اوضاع عراق براساس ارزیابی های کارشناسان نظامی، نیازی به اعزام ناوهای جدید ندارد. علاوه بر این، نیروهای دریایی مجهز به فناوری های پیشرفته موشکی هم اکنون در خلیج فارس مستقر هستند و نیازی به حضور آنها هم نیست. تمامی این امور علامت سؤال هایی را مطرح و نگرانی هایی را به همراه دارد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین بر لزوم تدوین برنامه زمانی برای خروج نیروهای خارجی از عراق تاکید کرد و گفت: حل مساله عراق در گروی اعطای حق تعیین سرنوشت به ملت آن کشور است.