آرشیو شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵، شماره ۲۳۸۴۵
ورزش
۱۴

گزارش گاردین از روند نگران کننده فوتبال انگلستان

رسانه های انگلستان از این موضوع که باشگاه های کشورشان از سوی خارجی ها اداره می شوند راضی نیستند.

لیورپول آخرین باشگاهی بود که به دست آمریکایی ها افتاد. گاردین در گزارش ویژه ای نوشت: سرمایه داران خارجی هنوز روی باشگاه های انگلیسی متمرکز هستند. لیورپول آخرین باشگاهی است که به دست مالکان خارجی افتاد. اما، میلیاردها پوند هنوز پیرامون فوتبال انگلیسی وجود دارد و به احتمال فراوان این آخرین واگذاری باشگاه ها نیست.

تقریبا یک سوم باشگاه های بزرگ انگلیسی در دست خارجی هاست. لیورپول، جای پای چلسی، منچستریونایتد، آستون ویلا، پورتموث، وست هام و فولام قدم گذاشت. کارشناسان مالی پیش بینی می کنند، منچستر سیتی، نیوکاسل و تاتنهام می توانند باشگاه های دیگری باشند که در آینده به چنین سرنوشتی مبتلا شوند. سرمایه داران با منابع مالی نامحدود به دنبال این هستند که نفوذ و منافع اشان را هم زمان به پیش ببرند.

مردان پول که حتی ممکن است فوتبال را دنبال نکنند و یا از تاریخ غنی و میراث باشگاه هایی که می خرند آگاه نباشند، بیشتر نگران سود آینده هستند تا افتخارات گذشته.

آنها می دانند قرارداد جدید حق پخش تلویزیونی به ارزش 7/2میلیارد پوند در مدت سه فصل (2010/2007) درآمد بیشتر را تضمین می کند، ممکن است پس از 2010 هم قراردادهای بزرگ تری بسته شود.

شاید فوتبال ورزش جهان به حساب آید، اما، هنوز در آسیا - شاید یک روز در آمریکا - فضای بسیاری برای پیشرفت دارد.