آرشیو پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۳۳۸
صفحه آخر
۱۶

امین فقیری: انتخاب کتاب سال اگر تمام طیف ها را پوشش دهد تاثیرگذار می شود

امین فقیری در گفت وگو با ایسنا گفت: انتخاب کتاب سال که جایزه یی دولتی است، اگر در کنار سازمان های خصوصی جایزه دهد، تاثیرگذارتر خواهد بود. این داستان نویس در ادامه تصریح کرد: وقتی جایزه یی دولتی می شود، قدری شک برانگیز خواهد بود: اما اگر بتواند در عین حال تمام طیف های ادبیات داستانی ما را پوشش دهد و در نظر گیرد، می تواند تاثیرگذار باشد.

وی متذکر شد: گاهی دیده ایم که در جایزه های ادبی طیف و اشخاص خاصی را در نظر گرفته و بقیه را کنار می گذارند که این اصلا به سود ادبیات ما نیست.

فقیری معتقد است: بهتر است جایزه ها خصوصی باشند و دولت تنها از نظر بودجه کمک کننده به سازمان ها باشد، ولی شایسته است که خود متولی این کار نباشد، آن وقت می تواند مفید باشد. وی تاثیر جایزه یی مانند کتاب سال را در ادبیات داستانی تنها تاثیر در فروش بیشتر آثار ذکر کرد و ادامه داد: اگر جایزه یی دولتی برگزار شود و سایر سازمان های خصوصی که جایزه می گذارند، جلو فعالیت شان گرفته شود، فایده یی ندارد. جایزه ها باید در کنار هم به ادبیات داستانی ما جایزه دهند، نه این که یکی در پی حذف و انکار دیگری باشد.

فقیری وجود جایزه های ادبی را موثر دانست و گفت: جایزه های ادبی در صورتی می توانند موفق باشند که باندبازی در آنها نباشد، هرچند که اینک این امر بسیار شدید شده است.