آرشیو دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۱۸۶
خبر
۲

بررسی تعیین حداقل دستمزد در شورای عالی کار/از نیمه دوم اسفند ماه آغاز می شود

جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال 86 از نیمه دوم اسفند ماه برگزار می شود.

وزارت کار و امور اجتماعی اعلام کرد: با تعیین نمایندگان کانون کارفرمایان و کانون عالی شوراهای اسلامی کار در شورای عالی کار، جلسات این ستاد درباره تعیین دستمزد کارگران برای سال 86 به زودی برگزار می شود و تصمیم قطعی درباره میزان دستمزد در سال آینده اعلام خواهد شد.

مهمترین معیارها در جلسات تعیین دستمزد، افزایش قدرت خرید کارگران بگونه ای است که تبعات سا ل های گذشته را بدنبال نداشته باشد.

در همین حال یک مقام آگاه در گفت وگو با خبرگزاری فارس از معرفی نمایندگان گروه های کارگری و کارفرمایی برای عضویت در شورای عالی کار به معاونت روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی خبر داد و گفت که رایزنی ها برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار آغاز شده است.

وی افزود: حداقل دستمزد در شورای عالی بر مبنای نرخ تورم، خط فقر و سبد هزینه خانوار تعیین می شود.در حالی که بانک مرکزی نرخ تورم را برای سال آینده 5/13درصد اعلام کرده، شورای عالی رفاه نیز خط فقر را برای سال آینده 400هزار تومان اعلام کرده است، تعیین حداقل دستمزد کارگران با توجه به موارد یادشده به موضوعی مهم و چالش بر انگیز تبدیل شده است.

وی تعیین حداقل دستمزد کارگران را جزو شاخص های اقتصاد کلان دانست و گفت: نمایندگان کارفرمایی همچنان معتقدند، افزایش حداقل دستمزد سال جاری بسیار زیاد بود و کارفرمایان بخش تولیدی و صنعتی کشور همچنان درگیر تاثیرات منفی این افزایش هستند.

وی تاکید کرد: گروه های کارگری پس از طرح پیشنهاد 300هزار تومانی حداقل دستمزد از سوی ستاد مزد، حداقل دستمزد کارگران را بیش از 220هزار تومان پیشنهاد می کنند.

به گفته این مقام آگاه گروه های کارگری همچنین به دنبال احیای اجرای مصوبه شورای عالی کار در سال 82 هستند. در شورای عالی کار سال 82 که برای تعیین دستمزد سال 83 تشکیل شده بود، مصوب شد که فاصله دستمزد کارگران از خط فقر که از سال 58 تا سال 82 به وجود آمده است، در یک بازه زمانی 4 ساله ترمیم شود.