آرشیو دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۱۸۶
بازار دیجیتال
۲۸

«اینتل» پردازنده چهار هسته ای سه گیگاهرتزی ساخت

شرکت «اینتل» اعلام کرد در یک ماه آینده نخستین پردازنده چهار هسته ای با سرعت محاسباتی سه گیگاهرتز را با نام «کلاورتاون» (Clovertown) به بازار می دهد.

به گزارش سایت اینترنتی «پی سی مگزین»، شرکت «اینتل» علاوه بر این محصول، نخستین پردازنده دو هسته ای ساخته شده بر اساس فناوری 45نانومتری را نیز با نام «پنرین Penryn» در نیمه دوم سال میلادی جاری به بازار خواهد داد.

«اینتل» نخستین پردازنده چهار هسته ای خود را در ماه نوامبر گذشته و تحت نام «زئون» (Zeon) به بازار داد و موفق شد رقیب سرسخت خود، شرکت «ای ام دی» را در این زمینه مغلوب کند.

شرکت «ای ام دی»، دومین تولیدکننده بزرگ تراشه های رایانه ای پس از «اینتل»، هنوز موفق به عرضه پردازنده های چهارهسته ای نشده و نخستین پردازنده چهار هسته ای این شرکت با نام «بارسلونا» (Barcelona) تا پایان سال جاری به بازار خواهد آمد.

نخستین نمونه های پردازنده های چهار هسته ای «اینتل» که در ماه نوامبر گذشته توسط این شرکت عرضه شدند، دارای سرعت محاسباتی بین 1/6گیگاهرتز تا 66/2گیگاهرتز بودند و پردازنده جدید چهار هسته ای «کلاورتاون» این شرکت با پیشرفتی قابل توجه دارای سرعت محاسباتی 3گیگاهرتز است و گزینه بسیار مناسبی برای علاقه مندان بازی های رایانه ای سنگین و پیشرفته محسوب می شود.

علاوه بر این پردازنده چهار هسته ای 3گیگاهرتزی، «اینتل» یک پردازنده چهار هسته ای و فوق العاده کم مصرف دیگر را نیز به زودی عرضه می کند که تنها 50وات برق مصرف می کند. میانگین برق مصرفی پردازنده های چهار هسته ای قبلی اینتل بین 80 تا 130وات بوده است.

در حالی که در گذشته پردازنده ها به عنوان مغز اصلی رایانه ها تنها یک هسته پردازشگر داشتند و سازندگان این پردازنده ها نیز در زمینه عرضه پردازنده های دارای سرعت محاسباتی بالاتر با یکدیگر رقابت می کردند، هم اکنون شرکت های بزرگ سازنده این محصولات پردازنده های دو هسته ای و چهار هسته ای را به بازار داده اند و در زمینه معرفی پردازنده های چند هسته ای با کارایی بالاتر و مصرف انرژی کمتر با یکدیگر رقابت می کنند.