آرشیو پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۵، شماره ۱۳۵۰
ایران
۲

سیدمحمد خاتمی: مخالفت با تعدد احزاب و روزنامه ها وحشتناک است

گروه سیاسی: سیدمحمد خاتمی فعالیت حزبی را یک ضرورت انکارناپذیر برای کشورهایی نظیر ایران توصیف کرد. رئیس جمهور سابق در دیدار با منتخبین پنجمین کنگره حزب جوانان ایران اسلامی شناختن جایگاه حزب و عوامل تقویت کننده و موانع سر راه آن را مورد ارزیابی قرار داد.

خاتمی افزود: نیاز به حزب اجمالا و به صورت ابهام آمیز بیش از صد سال است که در ایران احساس می شود و این نیاز باید به نیازی آگاهانه تبدیل شود. آگاهی مردم بسیار مهم است، زیرا خودشان ضامن تامین این نیاز می شوند. رئیس بنیاد باران در ادامه با طرح این سوال که باید فکر کنیم تعدد بیش از حد مفید است یا خیر؟ پاسخ به این سوال را مثبت دانست و گفت: هرچه تعدد بیشترباشد رقابت ایجاد می شود و فضای بهتری فراهم می شود، البته یک وقت حکومت می آید و تصمیم می گیرد تعدد احزاب و روزنامه ها خوب نیست که این خیلی وحشتناک است.

رئیس جمهور سابق ایران در ادامه اضافه کرد: یک وقت دیگر خود تشکل ها و رسانه ها تشخیص می دهند که اگر نیروها را در کنار هم قرار دهند و از هرز رفتن نیروها بکاهند خوب است که این امر مفیدی است: اگر یک نوع پیوند بین احزاب به صورت ائتلاف یا ادغام انجام پذیرد می توانیم تجمع های کارآمدتری را پیدا کنیم. خاتمی همچنین اظهار داشت: مردم سالاری سازگار با دین مطلوب کشوری همچون ایران است، قانون اساسی ما هم همین را می گوید: باید بکوشیم تا معیارهای قانون مردم سالاری در کشور تقویت شود که پایه های اصلی جامعه مدنی تشکل های غیردولتی هستند که باید تقویت شود و بر آنها اعتماد کنیم. رئیس موسسه بین المللی گفت وگوی فرهنگ ها و تمدن ها در پایان این دیدار گفت: هر که باشیم و هر کجا که باشیم نمی توانیم از دموکراسی اعراض کنیم، این حکم بدان معنی نیست که دموکراسی عیب ندارد، عیب های آن را حتی خود غربی ها بیان کرده اند، اما دموکراسی بدیل خودکامگی است و نباید ذره یی در ترجیح دموکراسی به خودکامگی تردید کرد.