آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۶، شماره ۶۱۲۴
شهرستان ها
۲۰

مدیر کل دفتر نخیلات وزارت جهاد کشاورزی خبر داد: شناسایی 600 هزار هکتار از اراضی کشور برای توسعه کشت زیتون

محمدرضا محمدزاده مدیر کل دفتر نخیلات وزارت جهاد کشاورزی در شهرکرد گفت: تاکنون مطالعات اولیه بر روی 600 هزار هکتار از اراضی کشور برای توسعه کشت زیتون انجام شده است.

وی سطح زیر کشت زیتون در کشور را هم اکنون 95 هزار هکتار اعلام نمود و تصریح کرد: از این میزان 25 هزار هکتار زیتون مثمر است.

محمدزاده با اشاره به تولید 70 هزار تنی زیتون در سال گذشته پیش بینی کرد این میزان امسال به 80 هزار تن افزایش پیدا کند.

وی از تولید 5 هزار تن روغن زیتون در سال گذشته خبر داد و افزود: قسمت عمده محصول زیتون در کشور برای تهیه کنسرو مصرف می شود.محمدزاده همچنین به مصوب شدن 26 میلیارد ریال اعتبار در بخش محصول زیتون اشاره نمود و عنوان کرد: 70 میلیارد ریال نیز برای مطالعه و آب رسانی به اراضی شیب دار زیتون اختصاص پیدا کرده است.مدیر کل دفتر نخیلات وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به صادرات 85 میلیون تن خرما در سال 85 گفت: این میزان صادرات از نظر ارزی 40 درصد رشد داشته و به کشورهای اروپایی (کانادا، استرالیا و انگلستان) صادر شده است.

محمدرضا محمدزاده سطح زیر کشت نخیلات کشور را 248 هزار هکتار اعلام نمود و تصریح کرد: در این میزان نخلستان سالانه یک میلیون تن خرما تولید می شود و همین امر موجب شده است که ایران رتبه اول تولید این محصول را در دنیا به خود اختصاص دهد.

وی از توسعه سالانه 5 هزار هکتار نخلستان در کشور خبر داد و افزود: این میزان توسعه به یک میلیون نهال نیاز دارد.

محمدزاده حذف و جایگزینی 80 هزار هکتار از نخلستان های غیر مرغوب کشور را ضروری دانست و گفت: اصلاح و احیای نخلستان های درجه 2 و جایگزینی باغات درجه 3 از جمله مهمترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری است.