آرشیو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۶۱۳۱
بین الملل
۲۱

رایس: آمریکا برای تغییر مواضع27 ساله خود درقبال ایران آماده است

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش برای تغییر موضع27 ساله اش درقبال ایران آماده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان، رایس گفت آمریکا برای احیای تماس هایش با ایران به شرطی که تهران غنی سازی را تعلیق و مذاکرات را با غرب ازسرگیرد آماده است.

رایس، روز پنج شنبه در سفرش به اسلو تصریح کرد که آمریکا برای تغییر 27 سال سیاست اش درقبال ایران آماده است.

رایس با بیان اینکه آمریکا برای نشستن بر سر میز مذاکره با تهران آماده است گفت که هیچ کس نمی گوید ایران حق استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز را ندارد.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا گزارش داد که ایران باید همه فعالیت های غنی سازی و بازفرآوری اورانیوم را در راستای جلوگیری از تحریم های بیشتر سازمان ملل متوقف کند.

وی بار دیگر بر پیشنهاد آمریکا و متحدین اش در خصوص مشوق های تجاری و سیاسی و نیز آغاز مذاکرات مستقیم در صورت موافقت تهران با تعلیق غنی سازی اورانیوم تاکید کرد.

رایس گفت: تنها شرط آغاز مذاکرات این است که ایران فعالیت های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری را تعلیق کند.

رایس ادامه داد: آنچه نمی توانیم داشته باشیم انجام غنی سازی و بازفرآوری در ایران است؛ زیرا این کاری است که آن ها در زمانی که ما در حال مذاکره هستیم انجام می دهند.

وی با تاکید بر اینکه «تعلیق برای تعلیق» اصلی برای هر گونه تماس با تهران خواهد بود، افزود: این به معنای آن است که ما آماده به تاخیر انداختن اقدام بیشتر در شورای امنیت در صورتی خواهیم بود که ایران حاضر به تعلیق غنی سازی و بازفرآوری باشد.