آرشیو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۶۱۳۱
بین الملل
۲۱

آلبرایت: دین از سیاست جدا نیست

مادلین آلبرایت وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده اعتراف کرد که دین از سیاست جدا نیست. به گزارش واحد برون مرزی صدا و سیما، آلبرایت اخیرا با انتشار دو کتاب پر فروش تحت عنوان “قدرتمندان و قادر مطلق “و “خانم وزیر “ضمن اعتراف به این اصل دیدگاه اندیشمندانه و غالبا تعجب برانگیزی را در خصوص نقش مذهب در شکل گیری رویکرد آمریکا نسبت به جهان ارائه می دهد. او در این کتاب همچنین به دنبال دادن پاسخی به این سوالات است که: آیا آمریکا ماموریت ویژه ای از سوی خدا برای برقراری آزادی و دموکراسی در جهان دارد؟ مسیحیان راست گرا چقدر بر سیاست خارجی آمریکا نفوذ دارند؟ و آمریکا چطور باید با افراطیون مسلمان برخورد کند؟

آلبرایت در کتاب “قدرتمندان و قادر مطلق “تاثیر فراوان مذهب بر دیدگاه آمریکا نسبت به خودش، تاثیر سیاست آمریکا بر ظهور راست مسیحی، موفقیت ها و و ناکامی های دولت بوش در واکنش به واقعه 11 سپتامبر، چالش های پیش آمده در اثر جنگ در عراق، و اهمیت درک اسلام را مورد بررسی قرار می دهد. وی یک تجزیه و تحلیل متناسب و در صورت لزوم، مخرب نسبت به استراتژی آمریکا ارائه می دهد و ادیانی را که از مذهب برای ایجاد اختلاف یا حفظ قدرت خودشان سوء استفاده می کنند، محکوم می نماید.

آلبرایت می گوید، سیاستگذاران آمریکا اگر می خواهند تاثیر گذار باشند باید قدرت و جایگاه مذهب را در برانگیختن دیگران و در تاثیر گذاشتن بر اینکه اقدامات آمریکا چطور تصور می شود، درک کنند. وی با زیر پا گذاشتن عرف غربی، می گوید دین و سیاست نه تنها جدا ناپذیر هستند، بلکه مشارکت آنها زمانی که به طور مناسب مورد استفاده قرار گیرند، می تواند نیروهایی برای عدالت و صلح باشد.