آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
داخلی
۳

سخنگوی شورای نگهبان: شورا ها نمی توانند وارد امور اجرایی و قانون گذاری شوند

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: شوراهای شهر و روستا نمی توانند امور اجرایی و تقنینی داشته باشند و به استناد اصل 100 قانون اساسی وظیفه شوراها، هماهنگی امور است.

به گزارش فارس عباسعلی کدخدایی دیروز در نشستی با خبرنگاران با اشاره به طرح تجمیع انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، اظهار داشت: اصلاحیه این مصوبه در جلسات اخیر شورای نگهبان بررسی شد و همچنان این بررسی ها ادامه دارد.

وی با اشاره به اصلاحیه این مصوبه که زمان فعالیت دولت و مجلس را تغییر داده است، گفت: در جلسات اخیر شورای نگهبان نسبت به افزایش و کاهش در زمان فعالیت دولت و مجلس نظرات متفاوتی ارائه شد و به همین دلیل اعضای شورای نگهبان تاکنون درباره این مصوبه به جمعبندی نهایی نرسیده اند.

سخنگوی شورای نگهبان با یادآوری این که شورای نگهبان به استناد اصل 63 قانون اساسی که زمان قطعی فعالیت دولت و مجلس را 4 سال ذکر کرده است، در دور اول این مصوبه را رد کرد گفت: در بررسی های جدید بر اصلاحیه این مصوبه ممکن است این مغایرت با اصل یاد شده همچنان پابرجا باشد یا که با اصلاحیه جدید، مغایرت رفع شود.

کدخدایی ابراز امیدواری کرد شورای نگهبان تا اواخر هفته جاری نظر نهایی خود را درباره این مصوبه اعلام کند.

وی درباره مصوبه استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: بررسی ها درباره این طرح در شورای نگهبان نهایی نشده و امیدواریم نظر قطعی شورای نگهبان در مورد این طرح تا آخر هفته اعلام شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به این که مصوبه اصلاحیه قانون انتخابات مجلس مبنی بر استعفای مدیران شش ماه قبل از ثبت نام هنوز لازم الاجرا نشده است، افزود:اگر تشریفات این مصوبه طی شود وزارت کشور به طور رسمی آغاز انتخابات را اعلام می کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نظر شورا درباره طرح رفع برخی از موانع تولید و سرمایه گذاری صنعتی گفت: چون دارای بار مالی است و طریق جبران آن نیز تعیین نشده مغایر اصل 75 قانون اساسی شناخته شد.

کدخدایی همچنین به بررسی طرح اصلاح مواد 139 و 144 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب، 1383 در جلسات اخیر شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: این طرح نیز مغایر اصول 60 و 85 قانون اساسی شناخته شد.