آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
بین الملل
۵

اسکاتلند اردوی حزب کارگر را به هم ریخت/نخستین پیامد از دست رفتن پایگاه 50 ساله حزب حاکم انگلیس

ناکامی جناح تونی بلر در انتخابات محلی انگلیس، حزب کارگر را با مشکلات حاد سیاسی روبه رو کرده است.

به گزارش رسانه های لندن، جانشینان بلر افزون بر بحران مقبولیت حزب کارگر با مشکل جدایی طلبی پس از انتخابات روبه رو شده اند.

حزب ملی گرایان اسکاتلند که معتقد به استقلال این کشور از انگلیس است، در انتخابات محلی به عنوان بزرگترین حزب پارلمان اسکاتلند انتخاب شد که این مساله یک دردسر سیاسی برای گوردون براون جانشین تونی بلر محسوب می شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، حزب ملی گرای اسکاتلند (SNP) در انتخابات محلی و منطقه ای که روز پنجشنبه برگزار شد، به سلطه 50 ساله حزب کارگر پایان داد. این حزب همچنین در انتخابات شوراهای محلی انگلیس شکست سنگین و در انتخابات مجلس ولز شکست های سبک تری را متحمل شد.

با وجود این که انتظار می رود بلر روز سه شنبه کناره گیری خود را اعلام کند، وی سمت خود را به گوردون براون وزیر دارایی انگلیس واگذار خواهد کرد.

اکنون براون با این مشکل دست به گریبان است که حمایت از حزب کارگر را که به دلیل جنگ عراق و یک سری رسوایی های سیاسی و خستگی عمومی از این حزب به شدت کاهش یافته چطور افزایش دهد. افزون بر این مسائل، براون با مشکل پیچیده برقراری روابط با آلکسی سالموند رهبر حزب SNP که برای برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس در سال آینده متعهد شده، روبه رو است.

حزب محافظه کار مخالف انگلیس به رهبری دیوید کامرون در انتخابات شوراهای محلی انگلیس حدود 875 کرسی را به خود اختصاص داد که یک شکست سنگین برای حزب کارگر محسوب می شود.

تونی بلر نخست وزیر در حال کناره گیری انگلیس با بیان این که «این نتایج از شکست خیلی فاصله دارند» گفت: این نتایج یک همه پرسی بسیار خوب برای حزب کارگر در دور بعدی انتخابات سراسری (احتمالا در سال 2009) محسوب می شود.

این در حالی است که حزب محافظه کار با کسب 40 درصد آرای سراسری، وجهه و اعتبار خود را به عنوان حزبی که قادر به حضور در دور بعدی انتخابات سراسری است، ارتقا بخشید.