آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
بین الملل
۵

مخالفت حماس با طرح امنیتی آمریکا برای فلسطین

گروه بین الملل - «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، با طرح امنیتی آمریکا به عنوان مبنایی برای از سرگیری «روند سازش» میان فلسطینیان و صهیونیست ها مخالفت کرد و آن را تلاشی برای لوث کردن مساله فلسطین دانست.

به گزارش ایرنا، مشعل در مراسمی در دمشق، گفت: «آن ها دل خوش کرده اند که با کاهش اهمیت مساله فلسطین و مشغول کردن ملت به مسائل حاشیه ای بتوانند، فلسطینیان را نومید کنند». این مراسم در منطقه فلسطینی نشین «الیرموک» به مناسبت هفته شهیدان و اسیران فلسطینی و با حضور رهبران گروه های فلسطینی از جمله دکتر «رمضان عبدالله شلح» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی برگزار شد. آمریکا سندی را تحویل تشکیلات خودگردان و مسئولان صهیونیستی داد که دارنده طرحی امنیتی برای از سرگیری «روند صلح» است. به گفته «صائب عریقات» مذاکره کننده ارشد فلسطینی این طرح، کاهش محدودیت بر رفت و آمد فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه و بهبود اوضاع امنیتی را شامل می شود. رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: «آمریکا یک جدول زمانی را پیشنهاد کرده که به موجب آن، اسرائیل از اواسط ماه میلادی آینده و با هدف نقل و انتقال کالا، موانع ایجاد شده را برمی دارد و در مقابل، نیروی امنیتی فلسطینی برای منع قاچاق اسلحه و شلیک موشک به مناطق اسرائیلی نشین، در خط «فیلادلفیا» و مرز نوار غزه مستقر می شود. بر اساس این طرح، همچنین قرار است، اواسط ماه ژوئیه، اجازه آمد و شد به فلسطینیان در مسیر نوار غزه و کرانه باختری داده شود. رئیس دفتر سیاسی حماس، دولت آمریکا را متهم کرد که با این طرح، درصدد گرفتن امتیاز از مردم فلسطین است. وی تاکید کرد: مردم فلسطین به دلیل تحریم اقتصادی اعمال شده از سوی رهبران دولت های عربی با خطر مرگ رو به رو هستند برای همین واجب است تا این رهبران هر چه سریع تر تحریم ها را لغو کرده و کمک های خود را به فلسطینیان ارائه دهند.

* نشست اعراب درباره فلسطین در شرم الشیخ

رهبران عرب در نشستی با کشورهای مهم درباره احیای روند صلح با اسرائیل براساس پیشنهاد جدید عربستان مذاکره کردند اما به دلیل بحران سیاسی کنونی در اسرائیل از تصمیم به ادامه مذاکرات خودداری کردند.

نشست غیررسمی میان وزرای کشورهای عربی و اعضای کمیته چهارجانبه خاورمیانه شامل آمریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و روسیه پس از نشست دو روزه شرم الشیخ درباره امنیت عراق، برگزار شد.