آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۳۶۳۰
صفحه آخر
۲۴

بهزاد پهلوان سرزمین سخن

در حالی که چهل روز از درگذشت یدالله بهزاد شاعر نامی غرب کشور سپری شد، ادبا و شاعران به نکوداشت یاد او در فرهنگسرای کودک کرمانشاه پرداختند.

به گزارش ایسنا، مدیرکل ارشاد کرمانشاه بهزاد را از مشاهیری دانست که با قرآن و خاندان اهل بیت(ع) انس و الفت ویژه ای داشت.به گفته رجبی وی سنگربان بی مزد سنگر شعر بود که رنج مطالعه را بر خود هموار کرد تا به گنج شعر دست یافت.

میرجلال الدین کزازی نیز که تنها یک بار با بهزاد مصاحبت داشته به طبع زیبای این شاعر و منش انسانی او اشاره کرد و افزود: بهزاد از اندک سخنوران روزگار ماست که به شیوه استادان کهن سخن می گفت و در سروده های او نشانه ها و هنجارهای سبک خراسانی را می توان دید. کزازی زبان شعری بهزاد را باستانگرایانه ذکر کرد، اما سروده هایش را از رنگ روزگار خواند، وی افزود: در سروده های این شاعر برجسته به بیت هایی بر می خوریم؛ بلند، دل پسند، شور انگیز، ساده و روشن که در بسیاری از بیت های شاهنامه می توان از این دست را یافت. کزازی، بهزاد را مردی درویش مسلک و دلریش خواند که به وقایع روزگارش آگاه بود و بعضی از بیت هایش از مردمی بودن و تناسب با روزگار خبر می داد.

سیدعلی موسوی گرمارودی نیز در این نکوداشت با اشاره به تواضع شخصیتی یدالله بهزاد از وی به عنوان پهلوان عرصه سخن نام برد.

گرمارودی گفت: وطن دوستی، تنفر از دشمنان، تعهد مذهبی و تعهد به خانواده از ویژگی های بهزاد است. تعهد راستین از صفات شاعرانه است و نه تنها شعر بهزاد، بلکه خود وی متعهد بود. برجسته ترین شعر متعهد او نیز «کعبه» است.

از یدالله بهزاد؛ شاعر فقید کرمانشاهی دو کتاب «گلی بی رنگ» و مجموعه شعر «مهر» به زودی چاپ می شود.