آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
شهرستان ها
۸

صنعت دریایی ایران به توانایی جا به جا کردن بار تا وزن 4500 تن در دریا دست یافت

سکوی سرچاهی مربوط به فاز 7 میدان گازی پارس جنوبی به وزن 2700 تن که در کارخانه جزیره صنعتی صدرا در بوشهر ساخته شده بود به روش LIFT(بلند کردن توسط جرثقیل) و با بارگیری برروی بارج 124 FLB جهت نصب در محل میدان گازی پارس جنوبی به این منطقه انتقال داده شد.

مهندس عباسپور مدیر جزیره صنعتی صدرا در گفتگو با اطلاعات اظهارداشت: این سکو که 9 SPD نام دارد قابلیت تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز را دارد که گاز تولیدشده به پالایشگاه فازهای 6 و 7 و 8 انتقال داده می شود.

وی در مورد عملکرد کرن بارج جابجاکننده این سکوی بزرگ اظهارداشت: این کرن بارج توسط یک اکیپ از مهندسین و پرسنل زحمتکش شرکت صدرا و DOT در بوشهر و در مدت کمتر از یکماه آماده جهت عملیات دریایی و نصب سازه های نفت و گاز پتروشیمی شد به طوریکه در کارنامه خود بیش از 50 عملیات Lifting(لیفتینگ) موفق طی دو سال اخیر در بوشهر، عسلویه و منطقه نفتی سلمان انجام داده است.

مهندس عباسپور همچنین اظهارداشت: مدت زمان این عملیات با توجه به محدودیت های جغرافیایی منطقه جزیره صنعتی صدرا در نوع خود یک رکورد محسوب می شود که در زمانی کمتر از 6 ساعت سکوی فاز مذکور از روی خشکی توسط کرن بارج جابجا و پس از طی عملیاتهایی، این مهم به انجام رسیده است.

وی افزود: آنچه این بارگیری را از عملیات پیشین خود متمایز می کند این است که برای اولین بار در تاریخ صنایع دریایی ایران سکویی با این وزن به روش لیفتینگ بارگیری می شود که این امر نشان دهنده افزایش دامنه توانایی نیروی صنعتی جمهوری اسلامی ایران در عملیات های دریایی است. بطوریکه از این پس این توانایی وجود دارد که بارهایی تا وزن 4500 تن را در دریا جابجا کرده یا نصب کنند.

وی خاطرنشان ساخت: این قابلیت باعث استقلال هرچه بیشتر صنایع دریایی و نفت ایران و کاهش نیاز کشور به خارجی ها است که توسط شرکت صنعتی دریایی ایران به دست آمده است و از این پس نه تنها می تواند در خدمت پروژه های داخلی باشد بلکه قادر است با توسعه بازار کار خود به راحتی در بازارهایی از جمله حوزه خلیج فارس و حتی دیگر بازارهای بین المللی رقابت کند.