آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
حوادث
۱۳

وضعیت درمان تالاسمی در ایران زیر استاندارد است

سرویس اجتماعی: درمان بیماران مبتلا به تالاسمی در ایران، زیر استاندارد دنبال می شود و همین امر سبب تاخیر در روند بهبود جسمانی آنان شده است.

دکتر <محمود هادی پور> در آستانه فرا رسیدن 18 اردیبهشت روز جهانی تالاسمی، در گفتگو با خبرنگار مهر، به تشریح وضعیت این بیماران در کشور پرداخت و گفت: در حدود 18 هزار و 600 نفر بیمار تالاسمی در کشور وجود دارد که از این تعداد، حدود یک هزار نفر به کم خونی مبتلا هستند. عضو هیات مدیره انجمن تالاسمی ایران، مصرف بالای داروی مورد نیاز تالاسمی ها و نبود اطمینان از تامین منابع مالی تهیه داروهای وارداتی را، از جمله مشکلات پیش روی بیماران دانست و افزود: بودجه سال گذشته وزارت بهداشت برای تهیه داروی وارداتی تالاسمی ها، حدود 30 میلیون دلار بود که امسال 10 درصد افزایش داشته است.

او در عین حال، به نبود قرص خوراکی وارداتی اشاره کرد و افزود: نبود این نوع دارو باعث می شود که بیماران به تزریق روی بیاورند و لذا، باید 8 ساعت در شبانه روز، تزریق خون داشته باشند که این وضعیت مشکل ساز است.

هادی پور همچنین به روند درمانی این بیماران در کشور اشاره داشت و تصریح کرد: روند استاندارد مصرف داروی خوراکی تالاسمی ها در هر سال 13 میلیون <ویال> است که این وضعیت برای بیماران در ایران، سال گذشته 7 میلیون بوده و امسال مصرف 9 میلیون ریال پیش بینی شده است.

عضو هیات مدیره انجمن تالاسمی ایران، عدم درک جامعه از مشکلات بیماران تالاسمی و همچنین تبلیغات غلط را از جمله مشکلات پیش روی تلاسمی ها عنوان کرد و افزود: نوع تبلیغاتی که با هدف پیشگیری و ابتلا به تالاسمی، در جامعه دنبال می شود، باعث شده نوعی وحشت از ابتلا به این بیماری در افراد به وجود بیاید؛ در صورتی که افراد تالاسمی مانند سایر مردم در جامعه، قادر به زندگی هستند.