آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
حوادث
۱۳

دفتر مامایی وزارت بهداشت مجددا راه اندازی می شود

سرویس اجتماعی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی به مناسبت روز ماما از به دست آمدن دستاوردهای ارزشمند در زمینه شاخص های سلامت زنان و کودکان خبر داد و نقش ماماها را در تعیین سلامت زنان به عنوان حلقه ارتباطی و هماهنگ کننده بین اعضای خانواده و اعضای تیم بهداشتی درمانی بسیار مهم دانست.

دکتر کامران باقری لنکرانی در این پیام که در همایش روز جهانی ماما قرائت شد، آموزش ماماها را برای کسب مهارت های بالینی و مدیریت به منظور رسیدن به هدف بهبود مداوم کیفی خدمات برای ترویج مادری ایمن مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از وظایف خطیر ماماها، ترویج و تامین ایمنی زایمان است.

وزیر بهداشت گفت: ماماها در تمامی کشورهای دنیا در امر مبارزه با مرگ و میر مادر در خط اول جبهه قرار دارند و باید با برنامه ریزی بهتر و مطلوبتر بتوان از وجود این قشر در این امر خطیر یاری جست.

سید شهاب الدین صدر، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این همایش اعلام کرد: دو سوم ماماها از 47 هزار ماما در کشور، بیکار و یا اشتغال نامناسب دارند.

او گفت: با توجه به استاندارد سازمان جهانی بهداشت برای هر هزار نوزاد زنده، به 30 تا 50 ماما نیاز است، اما در ایران برای هریکهزار نوزاد 12 ماما وجود دارد.

دکتر صدر یکی از مشکلاتی که در سال های گذشته منجر به بیکاری ماما شده را عدم تعریف وظایف هر رشته ذکر کرد.صدر با اشاره به تعطیلی دفتر مامایی وزارت بهداشت، گفت: در مذاکرات انجام شده، وزیر بهداشت قول مساعد برای راه اندازی مجدد دفتر مامایی را داده است.او بر ایجاد امکان ادامه تحصیل ماماها در مقاطع بالاتر در کشور تاکید کرد و گفت: نظارت حرفه ای و تخصصی گروه پزشکی به ویژه ماماها نباید به گروه های واسطه ای واگذار شود.