آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
حوادث
۱۳

معتادان پرخطر از تیرماه جمع آوری می شوند

سرویس حوادث: مرحله دوم طرح جمع آوری معتادان پرخطر از اول خردادماه در تهران و از تیرماه در استانها به اجرا درخواهد آمد.

دکتر جهانی جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری گفت: معتادان جمع آوری شده، ابتدا به مراکز درمانی هدایت می شوند و بدین منظور ظرفیت لازم در مراکز درمانی وزارت بهداشت برای پذیرش این معتادان ایجاد شده است.وی افزود: برخی از معتادان جمع آوری شده برای درمان به NGO ها و برخی به کمپ ها و حمایتگاه ها هدایت خواهند شد و تنها معتادانی که نسبت به حضور در مراکز درمانی مقاومت نشان دهند راهی <شفق> مرکز بازپروری معتادان می شوند.

دکتر جهانی با بیان اینکه مرحله دوم طرح جمع آوری معتادان پرخطر ویژه افراد 20 تا 50 ساله است گفت: در طرح جمع آوری آن دسته از معتادانی که سابقه تزریق دارند مورد نظر است و ماموران پلیس برای شناسایی آنها، آموزش دیده اند.وی تاکید کرد: برای اجرای طرح درمان پلیس مدار از خانواده های معتادان نیز کمک گرفته می شود.

جانشین دبیرکل ستاد گفت: معتادانی که در مراکز درمانی تحت پوشش قرار می گیرند دارای کارت شناسایی یا شناسنامه درمان می شوندو پلیس نسبت به جمع آوری یا دستگیری معتادان دارای کارت اقدام نمی کند.

وی تاکید کرد: اگر معتادی کارت درمان داشته باشد اما مراجعه مستمر نکند توسط پلیس احضار خواهد شد.دکتر جهانی افزود: تعداد مراکز درمان مدار((DIC از 25 مرکز به 100 مرکز افزایش یافته است و 85 مرکز درمانی ویژه معتادان((MMT نیز در کشور فعال شده است.

به گفته وی، 160 مرکز افزایش دسترسی در کشور برای پاسخگویی به نیاز معتادان ایجاد شده است.

دکتر جهانی با اشاره به تنظیم سند همکاری های فرابخشی گفت: در این سند 20 فعالیت در حوزه مقابله، عرضه، 26 فعالیت در حوزه پیشگیری و فرهنگی و 18 فعالیت در حوزه کاهش آسیب برای دستگاه ها و نهادها پیش بینی شده است.