آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
سیاست
۱۶
زاویه

سرگئی ایوانف جای پوتین را می گیرد؟

یک روزنامه روس از احتمال تعیین <سرگئی ایوانف> معاون اول نخست وزیر روسیه، برای نامزدی مقام ریاست جمهوری روسیه از سوی ولادیمیر پوتین و نیز انتصاب <دمیتری مدودوف> در مقام نخست وزیر آینده این کشور، خبر داد. <نزاویسیمایا گازتا> به نقل از مقام های بلندپایه کرملین نوشت؛ رئیس جمهوری روسیه در مساله تعیین جانشین، موضع خود را مشخص کرده و سرگئی ایوانف، نامزد مورد نظر کرملین برای پست رئیس جمهوری و دمیتری مدودوف نیز نخست وزیر آینده روسیه خواهد شد.این روزنامه همچنین نحوه حضور ایوانف و مدودوف، دو معاون نخست وزیر در عرصه فعالیت های کشور را گواهی بر انجام گرفتن این انتخاب عنوان کرد. روزنامه نوشت؛ سرگئی ایوانف، در مصاحبه های خود از جمله با روزنامه نگاران خارجی، بیشتر به مسائل سیاسی بین المللی می پردازد و این گونه اظهارنظرها، حق ویژه جانشین احتمالی رئیس جمهوری است.

در حالی که دمیتری مدودوف، معاون دیگر نخست وزیر، در اجلاس های مختلف تنها به مسائل سیاسی و اقتصادی داخلی توجه می کند.

در ادامه گزارش، مصاحبه های این دو سیاستمدار روس مورد مقایسه قرار گرفته است.ایوانف در گفتگو با روزنامه <فایننشال تایمز> از دخالت آمریکا در امور داخلی روسیه که به بهانه دفاع از دمکراسی انجام می گیرد، انتقاد کرد.مدودوف هم با هفته نامه روسی <ایتوگی> مصاحبه کرد و در آن به طرحهای دولت اشاره کرد.علاوه بر آن، روزنامه یادشده به وظیفه محوله به ایوانف از سوی کرملین در دولت روسیه اشاره کرده که متنوع سازی اقتصاد روسیه است و نسبت به وظیفه مدودوف که مسئول اجرای طرحهای ملی است، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دومین دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین، یک سال دیگر به پایان می رسد و طبق قانون اساسی روسیه، وی حق شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را که در ماه مارس سال آینده برگزار خواهد شد، ندارد.

رسانه های خبری روسیه در چند ماه اخیر به طور مکرر در مورد رئیس جمهوری آینده روسیه گمانه زنی می کنند و سرگئی ایوانف و دمیتری مدودوف، به عنوان تنها نامزدهای کرملین برای این پست، مطرح هستند.