آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
سیاست
۱۶

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه آغاز شد

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با رقابت <نیکولا سارکوزی> راستگرا و <سگولن رویال> سوسیالیست دو نامزد نهایی این انتخابات، در ساعت هشت بامداد امروز (به وقت محلی و 6 بامداد به وقت گرینویچ) در سراسر کشور فرانسه آغاز شد.به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس؛ در حدود 44 میلیون و 500 هزار رای دهنده در این انتخابات شرکت می کنند.

براساس آخرین نظرسنجی ها که 2 روز پیش انجام شده بود، سارکوزی بخت بیشتری در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دارد.65 هزار صندوق اخذ رای در ساعت 20 (به وقت محلی) به ویژه در پاریس و شهرهای بزرگ فرانسه به کار خود پایان خواهند داد.

براساس قانون فرانسه، انتشار هرگونه نظرسنجی درباره نتایج از نیمه شب جمعه گذشته تا پایان رای گیری، ممنوع شده است.

همچنین به گزارش رسیده و به نقل از خبرگزاری فرانسه، رای دهندگان فرانسوی مقیم گیانا و جزایر مارتینیک و گوادلوپ واقع در دریای کارائیب و مجمع الجزایر کوچک سن پیرو و میکلون در آن سوی سواحل کانادا، یک روز پیش از برگزاری انتخابات در خود فرانسه و به منظور جلوگیری از بروز مشکلات زمانی در شمارش آرا، در پای صندوق های رای حاضر شدند.

سارکوزی محافظه کار در خصوص اجرای برنامه ریشه ای کاهش مالیاتی و افزایش انگیزه برای کار در فرانسه وعده و وعید داده است. سارکوزی و روایال در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری کشورشان در تاریخ 22 آوریل (2 اردیبهشت) که با رقابت 12 کاندیدا همراه بود به ترتیب حائز 31/2 درصد و 25/9 درصد آرا شدند و به دور دوم راه یافتند.

مبارزات انتخاباتی برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه متمرکز به جلب آرای 6/8 میلیون رای دهنده فرانسوی بود یا به عبارتی دو کاندیدای پیشتاز این انتخابات پس از راهیابی به دور دوم برای تصاحب 18/6 درصد آرایی که در دور نخست از آن <فرانسوا بایرو> کاندیدای میانه رو شد به رقابت پرداختند. <بایرو> با طرح کردن احتمال ورود حزبش به ائتلاف با چپ گرایان فرانسه، یک هفته پیش با روایال دیدار و گفتگو کرد و پس از آن اظهار داشت که شخصا به سارکوزی رای نخواهد داد.

اما اینکه حامیان <بایرو> در انتخابات پیش رو به خانم روایال رای دهند، به هیچ وجه مشخص نیست.