آرشیو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۲۳۹۰۲
سیاست
۱۶

تاثیر منفی پیروزی ملی گراها در اسکاتلند بر دولت <بلر>

–>



نتایج انتخابات اسکاتلند برای دولت <تونی بلر>، نخست وزیر انگلیس، نسبت به دیگر مناطق بریتانیا بدتر بود؛ چرا که حزب بلر در انتخابات شوراهای محلی در انگلیس، پارلمان اسکاتلند و مجمع منطقه ولز، در سراسر بریتانیا متحمل شکست شد.

شبکه خبری بی.بی.سی گزارش داد: ناکامی حزب کارگر در حالی اعلام می شود که انتظار می رود تونی بلر، نخست وزیر و رهبر حزب، به زودی کناره گیری خود از این سمت را اعلام کند.

بلر در واکنش به نتایج انتخابات محلی، ناکامی حزب کارگر را کم اهمیت جلوه داد و گفت: این حزب قطعا می تواند در انتخابات پارلمانی بعدی به پیروزی دست یابد.

در رای گیری چهارم مه که برای تعیین سرنوشت حدود 10 هزار نماینده شوراهای محلی در انگلیس و اعضای پارلمان اسکاتلند و مجمع منطقه ولز برگزار شد، حزب کارگر تعداد قابل توجهی از کرسی های خود و همچنین، اکثریت حزب در چند شورای محلی را از دست داد.

تعداد کرسی هایی که حزب ملی اسکاتلند در انتخابات پارلمان اسکاتلند کسب کرده 47 کرسی است در حالی که حزب کارگر موفق به کسب 46 کرسی شده است.

به این ترتیب، حزب ملی اسکاتلند بعد از هشت سال به تسلط حزب کارگر بر پارلمان اسکاتلند پایان داده است.

با این وجود، ملی گراهای اسکاتلند برای تشکیل دولت باید حمایت دیگر احزاب را جلب کنند. حزب اصلی مخالف یعنی حزب محافظه کار به ویژه در مناطق جنوب انگلیس پیروزی های چشمگیری به دست آورد.

<آلکس سالموند>، رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت: حزب کارگر دیگر نمی تواند تصور کند که دارای یک حق الهی برای حکمرانی براسکاتلند است.

آلکس سالموند، رهبر حزب ملی اسکاتلند گفت: حزب کارگر نفوذ معنوی خود برای اداره اسکاتلند را از دست داده است.

وی افزود: <اسکاتلند برای همیشه تغییر کرده است.>

سالموند در ادامه گفت: ممکن است دولت های کارگری و وزیران اول از حزب کارگر هنوز چند دهه در اسکاتلند حضور داشته باشند اما حزب کارگر دیگر نمی تواند تصور کند که دارای یک حق الهی برای حکمرانی بر اسکاتلند است.

به گزارش بی.بی.سی، این نتایج به معنای آن است که برای اولین بار در یک دهه، نتیجه انتخابات عمومی بعدی بریتانیا حقیقتا غیرقابل پیش بینی است.