آرشیو سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶، شماره ۱۳۹۳
اجتماعی
۱۸

آیت الله موسوی بجنوردی: لغو اعدام برای مجرمان زیر 18 سال قابل طرح است

اعتماد: در مجازات های کیفری علاوه بر بلوغ، رسیدن به سن رشد هم لازم است و این رشد برای دختر و پسر همان رسیدن به سن 18 سال است.

آیت الله موسوی بجنوردی با اعلام این مطلب در سمینار «گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره خشونت علیه کودکان» گفت: «لغو اعدام مجرمان زیر 18 سال ازجمله مواد قابل طرح در دستگاه قضایی است و یقین دارم اگر راجع به این مساله با آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه صحبت کنیم به نتیجه می رسیم.»

وی با اشاره به اینکه کیفر در اسلام برای تادیب است و نه انتقام، تاکید کرد: «مجرم باید در شرایطی باشد که بداند چه کرده است و اگر با جهل، جرمی را مرتکب بشود، براساس موازین اسلامی کیفر نمی شود.» تلاش برای کاهش کودک آزاری از دیگر مواردی بود که از سوی موسوی بجنوردی مطرح شد. به اعتقاد وی کاهش کودک آزاری مستلزم یک تلاش همگانی است و رسانه ها، ائمه جمعه، خطبا و رادیو و تلویزیون وظیفه دارند با روش های مختلف فرهنگ رعایت حقوق کودکان را در جامعه ترویج دهند.

در این سمینار که از سوی دفتر یونیسف در تهران و به منظور ارائه اولین مطالعه و تحقیق جهانی و فراگیر در زمینه انواع خشونت علیه کودکان برگزار شد، «کریستین سالازار فولکمن» نماینده یونیسف در ایران نیز خواستار پیوستن ایران به پروتکل اختیاری پیمان نامه حقوق کودک در مورد فروش، فحشا و هرزه نگاری کودکان شد.