آرشیو سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۴۴
اجتماعی
۴

تکلیف راه اندازی صندوق ملی محیط زیست تا 2 هفته دیگر مشخص می شود

گروه اجتماعی: معاون توسعه مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست از تعیین تکلیف راه اندازی صندوق ملی محیط زیست تا 2 هفته دیگر در دولت خبر داد.

خلاق میرنیا در گفت وگو با فارس گفت: هنگام تنظیم آئین نامه راه اندازی صندوق ملی محیط زیست، محل سرمایه اولیه آن مشخص نشده است و سازمان محیط زیست نیز 6 ماه است که از دولت درخواست تعیین محل تامین این سرمایه را کرده است.

وی با بیان این که در حال حاضر کمیسیون اقتصادی دولت درگیر این موضوع است، اظهار داشت: سرمایه اولیه مورد نیاز برای این صندوق یک میلیارد تومان است. پیشنهاد ما به دولت این بوده است که این سرمایه از محل بودجه های اضطراری دولت تامین شود.

میرنیا تصریح کرد: در صورتی که مشکل محل تامین سرمایه اولیه حل شود، این صندوق به ثبت می رسد و پس از آن راه اندازی می شود. قرار بود سرمایه اولیه صندوق ملی محیط زیست از سر جمع اعتبارات سازمان محیط زیست تامین شود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی با به کارگیری این بودجه موافقت نکرد.

معاون توسعه مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: اعضای هیات مدیره صندوق ملی محیط زیست از سوی معاونت توسعه مدیریت و امور مجلس به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داده شد و با موافقت وی هیات مدیره این صندوق نیز شکل گرفته است.

دولت می تواند با رعایت اصول 72 و 85 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای کاهش آلاینده های محیط زیست، صندوق ملی محیط زیست را وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل دهد که منابع مورد نیاز صندوق از طریق کمک های بخش غیردولتی، داخلی و خارجی تامین می شود و جریمه های زیست محیطی واحدهای آلاینده نیز با تشکیل این صندوق وارد آن می شود.