آرشیو چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۰۶
جهان
۳

موافقت روسیه با استقلال کوزوو

گروه بین الملل، آزاده بابائی نژاد: به رغم مخالفت های سرسختانه روسیه با اعطای استقلال به کوزوو، نهایتا مقامات روسی با طرح سه شرط برای پذیرش آن، تسلیم خواست امریکا و اروپا شدند. قرار است طرح اعطای استقلال به کوزوو در نشست آینده گروه هشت در آلمان مورد بررسی قرار گیرد.

در همین راستا یک روزنامه روسی به نقل از منبعی آگاه نوشت نمایندگانی از روسیه، امریکا و اتحادیه اروپا در خصوص آینده کوزوو به شرط آنکه در صورت تامین خواست مقامات روسی، این کشور از حق وتوی خود در سازمان ملل متحد علیه استقلال کوزوو استفاده نکند، با یکدیگر به اتفاق نظر رسیده اند. شروط روسیه عبارتند از:

1(دولت مسکو به شرطی با استقلال کوزوو موافق است که واشنگتن و بروکسل با عضویت کوزوو در سازمان ملل موافقت کنند.

2(در بخش هایی از کوزوو که صرب ها حضور پررنگ دارند، نیروهای نظامی روسیه هم حضور داشته باشند.

3(ناتو در اجلاس سال آینده خود از گرجستان برای پیوستن به ناتو دعوت نکند زیرا در صورت پیوستن این جمهوری استقلال یافته به ناتو، مقدونیه، آلبانی و کرواسی نیز خواستار حضور در ناتو خواهند شد.

این در حالی است که رادیو انگلیس به نقل از یک مقام ارشد امریکایی گفت قرار است متن اعطای استقلال به کوزوو تحت نظارت یک گروه بین المللی تدوین شود. در اولین واکنش به این خبر، معاون نخست وزیر صربستان از تلاش گسترده کشورش برای حفظ کوزوو به عنوان بخشی از خاک این کشور خبر داد و گفت که صربستان در عین حال برای پیوستن به اتحادیه اروپا سخت تلاش می کند. به گفته وی اعطای استقلال به کوزوو تنها به بحرانی شدن اوضاع در منطقه بالکان می انجامد. گفتنی است طرح اعطای استقلال کوزوو اولین بار و در یک ابتکار عمل دیپلماتیک از سوی زلمای خلیل زاد نماینده امریکا در سازمان ملل متحد تسلیم دبیرکل سازمان ملل متحد شده است. قرار است این نهاد بین المللی به زودی نظر خود را در این خصوص اعلام کند.