آرشیو چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۰۶
جهان
۳

بازسازی القاعده در یمن

گروه بین الملل: گزارش های کارشناسان تروریسم حاکی است که القاعده سرگرم بازسازی خود در یمن است. بازسازی القاعده در یمن در پی آن صورت می گیرد که ضربات بزرگی را در سال های پیش متحمل شده بود تا آنجا که امکان فعالیت را تا مدت ها از دست داده بود. امریکا در سال 2002 با کشتن ابوعلی الحریتی ضربه بزرگی به القاعده یمن زد.یک سال پس از آن نیروهای امنیتی یمن محمد الاهدل جانشین الحریتی را بازداشت کردند. این دو عملیات ضربه سنگینی به القاعده در یمن وارد کرد.

پس از آن القاعده نفرات اصلی و رده بالای خود را از یمن خارج کرد. حال با گذشت حدود چهارسال از آن ضربات القاعده به بازسازی نیروهای خود در یمن پرداخته است.

در روز اول مه امسال شاخه القاعده در یمن اعلام کرد که با بازسازی نیروهایش مجددا اهداف گذشته خود را دنبال خواهد کرد. این گروه اولین قربانیان خود را هم افسران و مقامات نظامی عالی رتبه یی تعیین کرده اند که اعضای القاعده را در زندان های یمن مورد آزار و شکنجه قرار می دهند.گروه برای اثبات جدیت خود در این هدف مسوولیت قتل علی محمد قصیله یکی از مقامات عالی رتبه پلیس جنایی یمن را برعهده گرفتند. وی در 29 مارس امسال به قتل رسید.روزنامه الحیات در این مورد می نویسد: «یک منبع نزدیک به القاعده که نخواست نامش فاش شود دلیل این اقدام را هم نقش انکارناپذیر قصیله در قتل الحریتی عنوان کرد.»

محل ماموریت قصیله در سال 2002 به منطقه مریب در یمن انتقال یافت و مقامات بلندپایه یمن به او ماموریت داده بودند که استراتژی قتل الحریتی را طراحی کند.

مرگ قصیله و اخباری که از بازسازی مجدد نیروهای القاعده در یمن منتشر می شود نشان می دهد که سران این گروه قصد دارند پس از سکوتی چهارساله مجددا اهداف گذشته خود را پیگیری کنند.

گفته می شود اعضای جدید القاعده در یمن قرار است دوره های آموزشی خود را در عراق پشت سر بگذارند.