آرشیو چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۰۶
جهان
۳

حزب بعث عراق در تدارک سازماندهی مجدد

گروه بین الملل، شهاب الدین شیخی: حزب بعث الاشتراکیه که پس از کودتا علیه عبدالکریم قاسم حاکمیت عراق را تا زمان حمله امریکا به عراق برعهده داشت، در سال 2003 که حاکمیت مدنی عراق در اختیار پل برمر بود به درخواست اکثر گروه های سیاسی عراق و مردم این کشور رسما منحل شد.

اما به تازگی و از گوشه و کنار خبرهایی مبنی بر فعالیت مجدد این حزب برای بازگشت به صحنه سیاسی عراق منتشر می شود. بنا به گزارش یکی از روزنامه های کردستان عراق، یونس احمد فرمانده حزب بعث در خارج از عراق در پیامی به دفتر نظامی حزب بعث، خواهان سازماندهی مجدد سازمان اطلاعاتی زمان حکومت صدام شده است.

از سوی دیگر محمد الداینی، از نمایندگان پارلمان عراق مدتی است در واشنگتن مشغول یکسری دیدارها و ارتباطاتی ویژه با مراکز سیاسی و شخصیت های امریکایی است تا به گونه یی فضای مناسب را برای فعالیت دوباره این حزب فراهم کند. ناظران سیاسی در عراق بر این باورند که فعالیت های الداینی تلاشی است برای بازگرداندن حزب بعث به حیات سیاسی عراق.این در حالی است که در خود عراق و در شهر بعقوبه نیز اعضای کادر سیاسی و نظامی سابق حزب بعث زیر نام حزب العوده)بازگشت(مشغول فعالیت هستند.بنا به گزارش منابع خبری فعالیت های حزب)العوده(در راستای تهیه اسلحه و مهمات و پشتیبانی لجستیکی نیروهای القاعده است که در حال حاضر در نواحی بعقوبه فعالیت های چشمگیرتری از آنها مشاهده می شود.