آرشیو دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۱۴
جهان
۳

اسراری از مذاکرات امریکا و ترکیه پیش از جنگ عراق

گروه بین الملل: یکی از مسوولان پیشین وزارت خارجه ترکیه اطلاعاتی سری را از مذاکرات میان امریکا و ترکیه قبل از آغاز جنگ عراق فاش کرد.

دنیز بلوکباش مسوول گروه مذاکره کننده با امریکا پیش از آغاز جنگ عراق در گفت وگویی با شبکه خبر ترکیه اعلام کرد: امریکایی ها خواستار این بودند که 90 هزار تن از سربازان ارتش امریکا در خاک کشور ترکیه مستقر شوند تا بتوانند از جبهه شمال در جنگ عراق مشارکت کنند. به گفته این مقام ترکیه امریکایی ها همچنین خواستار این بودند که عناصر ارتباطی آنها با حکومت کردستان عراق از راه ترکیه وارد شمال عراق شوند و به هواپیماهای ارتش امریکا نیز اجازه داده شود تا به منظور دریافت اطلاعات از برخی منابع از حریم هوایی ترکیه استفاده کنند. بلوکباش گفت که حکومت ترکیه هیچ کدام از این درخواست های امریکا را نپذیرفته و در مقابل امریکا هم به ترکیه اجازه نداده که نیروهای نظامی اش را وارد خاک کردستان عراق بکند. اما پس از مذاکرات طولانی امریکایی ها گفته اند در صورتی اجازه چنین کاری را به ترکیه خواهیم داد که نیروهای ارتش ترکیه تحت فرمان ارتش امریکا باشند و آن هم در صورتی که تعداد این نیروها کم باشد.

روزنامه الزمان به نقل از بلوکباش نوشت: در آن زمان امریکایی ها به حکومت ترکیه گفته اند که در نهایت می توانید تا عمق 20 کیلومتری وارد شمال عراق شوید اما مشروط بر آنکه از اسلحه استفاده نکنید. مقامات ترکیه هم در پاسخ به این پیشنهاد امریکایی ها گفته اند شما چیزی را از ما می خواهید که حتی خود مسعود بارزانی هم از ما خواستار آن نیست.