آرشیو سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۱۵
جهان
۳

مخالفت مردم لبنان با فتح الاسلام

گروه بین المل، آزاده بابائی نژاد: سایت عرب زبان ایلاف در یک نظرسنجی اینترنتی با طرح این سوال که آیا با عملکرد ارتش لبنان برای حذف کامل فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد موافقید؟ ظهور و اقدامات نظامی فتح الاسلام را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

در این نظر سنجی 85 درصد با حذف کامل فتح الاسلام کاملا موافق و 13 درصد مخالف برخورد نظامی ارتش با این گروه بوده و تنها دو درصد در این نظرسنجی گزینه من نظری ندارم را انتخاب کرده اند. بی شک نتیجه این نظرسنجی به خوبی نشان می دهد که فتح الاسلام با بافت فکری و اجتماعی جامعه لبنان و فلسطین و سایر کشورهای عربی و اسلامی همسویی و قرابتی ندارد.

جنبش تندرو فتح الاسلام که اردوگاه آوارگان نهرالبارد را پایگاه خود قرار داده، زاییده شرایط نابه سامان کنونی خاورمیانه و در طیفی فراگیر تمام دنیا است، اعضای این جنبش عمدتا از شورشیان سنی عراق و تروریست های تندروی جهان عرب هستند، اما واقعیت این است که فتح الاسلام شاخه یی از القاعده است با این تفاوت که نام آن فرق می کند، پیش تر منابع عربی با آگاهی از نفوذ القاعده در اکثر نقاط لبنان هشدار داده بودند که عملکرد فتح الاسلام تنها بر گسترش دامنه جنگ با امریکا، کشورهای اروپایی و نهادهای وابسته به آنها استوار شده است.

آگاهان سیاسی می گویند حوادث اخیر اردوگاه نهرالبارد ظهور آشکار تروریسم در عرصه سیاسی ناآرام لبنان است، مساله یی که هوشیاری بیشتر سیاستمداران لبنانی در اوضاع بحرانی جاری را می طلبد.