آرشیو سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۱۵
جهان
۳

رئیس پیشین رادیو طالبان خود را تسلیم کرد

گروه بین الملل: به فاصله یک روز پس از آنکه طالبان با حمله موشکی به حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان قدرت نمایی جدیدی در آن کشور کرد یکی از مقامات تبلیغاتی رژیم پیشین طالبان خود را به نیروهای دولتی تسلیم کرد.

به گزارش فرانس پرس رئیس پیشین ایستگاه رادیویی طالبان و سخنگوی رهبر آنان ملامحمد عمر روز گذشته خود را در چارچوب طرح امنیتی به مقامات دولتی تسلیم کرد.

وی که ملامحمد اسحاق نظامی نام دارد در هفته جاری از پاکستان به افغانستان بازگشته است.

اسحاق نظامی در کابل به خبرنگاران گفت: برای من مایه غرور است که به کشور خود بازگشته ام.

نظامی در عین حال از گفت وگو با خبرنگاران خودداری کرد و گفت که آمادگی انجام مصاحبه را ندارد.

ملااسحاق نظامی در دوره طالبان رئیس شبکه رادیویی «صدای شریعت» تا نوامبر سال 2001 که امریکا با حمله نظامی طالبان را سرنگون کرد در این سمت فعالیت می کرد.

رادیو صدای شریعت خبرهای مربوط به طالبان را در کنار متون مذهبی پخش می کرد. این رادیو که بلندگوی طالبان بود در طول دوره فعالیتش به خاطر اعتقادات تندروانه مذهبی طالبان حتی یک ثانیه موسیقی پخش نکرده بود.

اسحاق نظامی از زمان سرنگونی طالبان به همراه بسیاری از مقامات یا طرفداران طالبان به پاکستان گریخت. وی در آنجا نشریه یی به نام طلوع را به صورت زیرزمینی منتشر می کرد که ارگان طالبان شناخته می شد.

یکی از مقامات دولتی افغانستان به فرانس پرس گفته است تسلیم شدن اسحاق نظامی واقعه مهمی است زیرا وی از شخصیت های بلندپایه طالبان و سخنگوی ملاعمر بود. از طرفی وی تاکنون نیز نشریه خاص طالبان را منتشر می کرد و به این جهات از بسیاری از اسرار و مواضع طالبان و شخص ملاعمر آگاهی دارد.

دولت حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به موجب طرح عفو و آشتی ملی اعلام کرده چنانچه مقامات پیشین طالبان به دولت تسلیم شوند مورد عفو واقع شده و تامین مالی هم خواهند شد. تاکنون حدود دو هزار تن از افراد طالبان خود را به دولت تسلیم کرده اند.

دولت افغانستان خبر تسلیم ملااسحاق نظامی را تایید کرده است.