آرشیو پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۶۷
ایران زمین
۲۰

مرمت و نصب 2ساعت آفتابی در اصفهان

اصفهان خبرنگار «ایران»: رئیس سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان از بازسازی ساعت آفتابی مسجد حکیم و همچنین نصب یک ساعت آفتابی در محل این سازمان (خانه تاریخی کدخدایی) به مناسبت روز ساعت های آفتابی خبر داد.

حسین جعفری با بیان این مطلب افزود: ساعت های آفتابی ترکیبی از علم نجوم و هنرهای معماری و مجسمه سازی است و در حقیقت میراثی از دانشمندان و صنعتگران ایرانی به حساب می آید که هم اکنون در همه مناطق جهان و در بوستان ها و ساختمان ها به کار برده می شود.

وی با بیان این که ساعت آفتابی در نجوم ایرانی و اسلامی از پیشینه ای طولانی برخوردار است، اظهار داشت: در روستاهای ایران سنگ های نیمروز نشانگر نیمه روز و معیاری برای برنامه های آبیاری باغ ها و مزارع بوده است که از قدیمی ترین ساعت های آفتابی ایران می توان به ساعت آفتابی ای اشاره کرد که به وسیله شیخ بهایی طراحی شده و هم اکنون در صحن مسجد امام اصفهان قرار دارد.

وی با اشاره به بناهای دارای ساعت های آفتابی در شهر اصفهان تصریح کرد: ساعت آفتابی مسجد حکیم، ساعت آفتابی مسجد علی قلی آقا، ساعت آفتابی مسجد سید و گنبد مقبره های بابا رکن الدین و بابا قاسم که به عنوان ساعت های آفتابی تخت فولاد به حساب می آیند، از جمله ساعت های آفتابی موجود در شهر اصفهان است.

جعفری با اشاره به طرز کار ساعت های آفتابی گفت: ساعت های آفتابی به عنوان ابزار نجومی با سایه ای که به وسیله شاخص بر روی اعداد ساعت نقش می بندد، ساعت را نشان می دهند که این کار نیز به وسیله روابط نجومی و هندسه کروی محاسبه می شود. 31 خرداد ماه از سوی انجمن نجوم ایران، روز ساعت های آفتابی نامگذاری شده است.