آرشیو پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۶۷
صفحه آخر
۲۴

تندیسی به افتخار رومن گاری در لیتوانی

گروه فرهنگ و هنر: تندیسی به افتخار رمان نویس فقید فرانسوی «رومن گاری» در پایتخت لیتوانی (شهر ویلنیوس) جایی که او یک قرن پیش در آنجا به دنیا آمد برافراشته خواهد شد.

به گزارش فرانس پرس ایده برافراشتن چنین تندیسی به افتخار این نویسنده که 27 سال پیش درگذشت از سوی کلوب هواداران رومن گاری که دوستداران این رمان نویس را گرد هم می آورد مطرح شد و ساخت آن به هنرمند اهل لیتوانی «روماس کوینتاس» سپرده شد. این تندیس روز جمعه در حاشیه یکی از خیابان های پایتخت لیتوانی که گاری دوران کودکی خود را در آنجا سپری کرده است پرده برداری خواهد شد. این رمان نویس برجسته که هشتم ماه مه 1914 در ویلنیوس به دنیا آمد تا سال 1924 در این شهر زندگی کرد و سپس به همراه مادر خود به فرانسه رفت. او که به عنوان یک خلبان نظامی آموزش دیده بود در ارتش ژنرال چارلز دوگل به کشور فرانسه در جریان جنگ جهانی دوم خدمت کرد اما در سال 1945 نخستین رمانش را با نام «یک آموزش اروپایی» منتشر کرد.

گفتنی است او تنها نویسنده ای است که دوبار موفق به دریافت معتبرترین جایزه ادبی فرانسه معروف به کنگور شد که معمولا تنها یک بار به یک نویسنده اهدا می شود. او دوم دسامبر 1980 در پاریس درگذشت.