آرشیو پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۶، شماره ۳۶۶۷
صفحه آخر
۲۴

دست نوشته های جبران خلیل جبران به موزه اهدا شد

دست نوشته ها و یادداشت های کتاب های معروف «جبران خلیل جبران» -نویسنده لبنانی - به کتابخانه دانشگاه پرینستون آمریکا اهدا شدند.

به گزارش ایسنا، خانواده ویلیام شهادی - فیزیکدان لبنانی، آمریکایی - که از علاقه مندان جبران خلیل جبران بود، دست نوشته ها و یادداشت های این نویسنده لبنانی، از جمله دست نوشته کتاب پرفروش «پیامبر» او را به دانشگاه پرینستون اهدا کردند. کتاب «پیامبر» شامل 26 نوشته کوتاه شعرگونه در باب زندگی انسان است که در سال 1923 منتشر شد و شاهکار خلیل جبران محسوب می شود. این کتاب تا کنون به 20 زبان دنیا ترجمه شده است.

شهادی با جمع آوری این دست نوشته ها، در سال 1991 کتاب «خلیل جبران؛ پیامبری در شرف وقوع» را منتشر کرد.

افزون بر دست نوشته های کتاب «پیامبر»، این مجموعه اهدایی، یادداشت های کتاب های «خدایان زمین» (1931)، «دیوانه؛ شعرها و مثل های او»(1918) و «طلایه دار؛ شعرها و مثل های او» (1920) را هم شامل می شود.

جبران خلیل جبران متولد لبنان، در سال 1912 به آمریکا رفت و بیشتر عمرش را در نیویورک گذراند و به نوشتن آثاری به دو زبان عربی و انگلیسی رو آورد. چند دهه بعد از درگذشت او در دهه های 60 و 70 میلادی، نوشته ها و آثار جبران محبوبیت زیادی پیدا کردند؛ آثاری که زبان غنایی و تصویرسازی سمبولیک از موضوعهایی مانند عشق، مرگ، طبیعت و تعلق به میهن، از شاخصه های آنها بودند.