آرشیو پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۶، شماره ۳۶۹۱
داخلی
۳

تمجیدالبرادعی از رویکرد مثبت ایران در حل و فصل موضوع هسته ای

گروه سیاسی- مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از رویکرد مثبت ایران در قبال مذاکرات به منظور دستیابی به راه حلی برای مساله هسته ای تمجید کرد.

محمد البرادعی در کنفرانسی مطبوعاتی در کوالالامپور اعلام کرد: خوشبین است که ادامه گفت وگو به حل و فصل مسائل باقی مانده در ارتباط با برنامه هسته ای ایران منجر شود. وی با اشاره به ادامه همکاری ایران با آژانس افزود: ما شاهد حرکت مثبت ایران هستیم. البرادعی به توافق هفته گذشته ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص بازدید های مجدد بازرسان آژانس از تاسیسات آب سنگین اراک که در حال حاضر در دست ساخت است، اشاره داشت.

در پی دیدار البرادعی و دکتر علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران، ایران اعلام کرد طرحی عملی را به منظور حل و فصل مسائل باقی مانده مرتبط با برنامه هسته ای اش با همکاری آژانس تدوین می کند. خبرگزاری فرانسه دیروز در گزارشی آورد: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت ایران با بازدید بازرسان آژانس از راکتور آب سنگین اراک و تمایل آن به مذاکره در باره برنامه هسته ای اش را گام هایی مثبت توصیف کرد. البرادعی گفت: ما شاهد اقدامی مثبت از سوی ایران هستیم و امیدوارم همین مسیر را ادامه دهیم.

وی در ادامه خواستار شکیبایی در برابر ایران شد و از تهران خواست به تلاش هایش برای اطمینان دادن به جامعه بین المللی درباره اهداف برنامه هسته ای اش ادامه دهد. وی افزود: ما خواستار تلاش های مداوم ایران در همکاری با آژانس هستیم و همینطور جامعه بین المللی نیز باید درک کند که این روندی پیچیده است که مدتی طول می کشد.

دیدار بوش و بان کی مون و موضوع ایران

از سوی دیگر رویتر گزارش داد: جورج بوش و بان کی مون هیچ یک پس از دیدارشان در جمع خبرنگاران اشاره ای به موضوع ایران و اقدامات احتمالی علیه تهران نکردند.

پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود بوش رئیس جمهور آمریکا قرار است در دیدار بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل را برای اقدام جهانی سرسختانه علیه برنامه هسته ای ایران و بحران دارفور تحت فشار گذارد.

تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سؤال که دستور کار این نشست چیست گفته بود: دو طرف درباره برنامه هسته ای ایران، نا آرامی های لبنان، بحران دارفو، تغییر آب و هوا و دیگر مسائل گفت وگو خواهند کرد.