آرشیو پنجشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۶۸
ایران
۳

احتمال بازجویی از همسر سارکوزی

گروه بین الملل: سیسیلیا سارکوزی بانوی اول فرانسه احتمال دارد در ارتباط با معامله با لیبی در ازای آزادی زندانیان بلغاری و فلسطینی توسط کمیسیون تحقیق پارلمان فرانسه مورد بازجویی قرار گیرد. طی هفته های اخیر فشار بسیار زیادی به ساکنان کاخ الیزه وارد شده تا در مورد مسائل پشت پرده میان فرانسه و لیبی که منجر به آزادی پرستاران بلغاری زندانی در لیبی شد به تنویر افکار عمومی بپردازند. به همین دلیل اعضای احزاب مخالف دولت در پارلمان فرانسه روز گذشته از احتمال دعوت از سیسیلیا سارکوزی همسر نیکلاسارکوزی رئیس جمهور فرانسه به کمیسیون ویژه پارلمان خبر دادند.

نیکلاسارکوزی در جریان سفر اخیر خود به امریکا بارها موضوع توافق های پشت پرده برای آزادی پرستاران زندانی را تکذیب کرد. رسانه های گروهی در فرانسه و اروپا در هفته های اخیر گزارش هایی منتشر کردند مبنی بر اینکه دولت لیبی در ازای آزادی پرستاران از فرانسه خواسته است یک رآکتور هسته یی در سواحل این کشور آفریقایی راه اندازی کند. سارکوزی بارها توافق اقتصادی با لیبی برای آزادی زندانیان را تکذیب کرده اما دو سفر سیسیلیا سارکوزی همسرش مدتی بعد از صدور حکم اعدام این پرستاران که به جرم تزریق ویروس HIV به بیش از چهارصد کودک لبنانی به اعدام محکوم شده بودند شگفتی رسانه های گروهی را برانگیخت و تعجب ناظران زمانی بیشتر شد که چند روز پس از این سفر لیبی اعلام کرد شش پرستار زندانی را به بلغارستان بازخواهد گرداند.

پس از آن روزنامه های فرانسه به نقل از سیف الاسلام پسر معمر قذافی رهبر لیبی نوشتند که توافق تجاری نیز بخشی از توافقنامه یی است که میان فرانسه و لیبی برای آزادی زندانیان به امضا رسیده است.

سارکوزی پس از آن اعلام کرد که نیروگاهی که قرار است توسط فرانسه در لیبی ساخته شود از نوع نیروگاه های نسل سوم نیست و قدرت چندانی ندارد.