آرشیو سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۰۰
برش های کوتاه
۹

بحران مهاجران در ایالات متحده

گروه ترجمه: حدود یک پنجم از جمعیت ساکن ایالات متحده زبان اول شان غیرانگلیسی است. براساس گزارشات جدید، تعداد مهاجران در سراسر کشور در سال 2006 به بالاترین حد خود رسیده و بالغ بر 5/37 میلیون نفر شده است و طبیعتا به شدت بر سطح درآمد و تحصیلات در بسیاری از شهرهای امریکا تاثیر گذاشته است. در بیشتر ایالات مهاجران نیز به سایر افرادی که سوادی زیر حد دیپلم دبیرستان دارند افزوده می شود در حالی که بیشتر این افراد کم سواد را مهاجران امریکای لاتین تشکیل می دهند.

از سوی دیگر مهاجران آسیایی متوسط سطح سواد را در بسیاری از ایالات افزایش داده اند زیرا بیش از نیمی از آنها مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس دارند.

مارک ماتر از اداره امور مهاجران امریکا می گوید: «قانون کلی جامعی وجود ندارد که با آن بتوان به امور مربوط به همه گروه های مهاجران رسیدگی کرد و مشکلات پیرامون آنها را حل کرد. تصور می کنم که بیشتر توجه معطوف به مهاجران بدون حرفه و مهارت مکزیکی شده است، در حالی که ما معادل 15 میلیون نفر مهاجر آسیایی داریم که تعداد آنها رو به افزایش است.

گزارش های اخیر اطلاعاتی بر مبنای منطقه های مختلف جغرافیایی به دست می دهد که شامل آمارهای مربوط به مهاجرت، اسکان، اشتغال و تحصیلات می شود. مبنای این اطلاعات نظرسنجی هایی است که 3 میلیون خانوار ساکن ایالات متحده در آن شرکت کرده اند و جایگزین سیستم پیشین شده است که پرسشنامه هایی طولانی داشت و در هر 10 سال یک بار توزیع می شد. در این پرسش ها تفاوت میان مهاجرت قانونی و غیرقانونی لحاظ نشده است. این مطالعات روی هم 80 درصد مهاجران را پوشش می دهد و طی آن تفاوت های میان سطح تحصیلات مهاجران آسیایی و مهاجران امریکای لاتین آشکار می شود. حدود 48 درصد مهاجران آسیایی دست کم مدرک لیسانس دارند در حالی که 11 درصد مهاجران امریکای لاتین چنین مدرکی دارند 27 درصد از خود امریکایی ها نیز تحصیلاتی در حد کالج دارند. مارتر می گوید: بیشتر مردم چین و هند تحصیلکرده اند و با ویزا وارد امریکا می شوند و اغلب مدارک تحصیلی بالاتری نیز در اینجا کسب می کنند.اما 47 درصد از بزرگسالان مهاجر از امریکای لاتین دبیرستان را به آخر نرسانده اند. این رقم در مورد مهاجران آسیایی 16 درصد و در مورد شهروندان متولد در امریکا 13 درصد است.