آرشیو سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۰۰
برش های کوتاه
۹

افزایش تعداد چپ دست ها

گروه ترجمه: تعداد چپ دست ها نسبت به صد سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است. پروفسور کریس مک مانوس نویسنده کتاب مشهور «دست راست، دست چپ» گفت تعداد افراد چپ دست هم اکنون 11 درصد است در حالی که ظرف یک قرن گذشته این تعداد سه درصد بوده است.

این استاد روانشناسی و آموزش پزشکی در دانشگاه یوسی ال ای گفت احتمالا یکی از عمده دلایل این موضوع این است که افراد دیگر کودکان چپ دست شان را وادار نمی کنند که با دست راست بنویسند. در حالی که در گذشته با دست چپ نوشتن چیز پسندیده یی به شمار نمی آمد و اغلب کودکان خصوصا در مدارس از آن منع می شدند. از سوی دیگر انقلاب صنعتی نیز عاملی بود که افراد را به استفاده از دست راست شان برمی انگیخت زیرا بیشتر ماشین های ساخته شده متناسب با راست دست ها ساخته شده بودند از سری معروف ترین چپ دست های دوره ها نیکول کیدمن بازیگر، جیمی هندریکس و پل مک کارتنی گیتاریست و پرنس ویلیام را می توان نام برد.

براساس گزارش باشگاه چپ دست های دنیا در انگلستان ارسطو، جولیوس سزار، ماری کوری و وینستون چرچیل هم جزء چپ دست های مشهور بوده اند. کیت میلسوم، 49 ساله که با کمک همسرش یک سایت برای چپ دست ها به راه انداخته اند می گوید: «برخورد آدم ها با این پدیده به تازگی تغییر کرده است. در دوره ویکتوریا و اوایل قرن جاری افراد چپ دست تحت فشار قرار می گرفتند و کودکان چپ دست تنبیه می شدند. پدر من در سال 1930 متولد شد و در دهه 40 و 50 به مدرسه می رفت. در آن زمان دست چپ او را پشت سرش می بستند تا از آن استفاده نکند و در صورتی که او را در حال به کار بردن دست چپش می دیدند با خط کش تنبیه اش می کردند. به دلیل این تنبیهات بسیاری از بچه ها به ناچار یاد گرفتند از دست راست شان استفاده کنند. پدر من هم همه کارهایش را با دست چپ انجام می داد مانند بازی تنیس یا مثلا چکش کاری و... و تنها برای نوشتن از دست راست استفاده می کرد. تازه این اواخر تصور مردم در مورد چپ دست ها اصلاح شد.»

به نظر میلسوم تعداد چپ دست ها اکنون برابر 10 تا 13 درصد است.