آرشیو سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۰۶
اقتصاد ایران
۱۴

رتبه هشتاد و سوم ایران در کیفیت زندگی

براساس گزارشی که هر ساله درخصوص باکیفیت ترین کشورها و شهرهای جهان برای زندگی منتشر می شود، در سال 2007 ایران رتبه هشتاد و سوم را به دست آورد.

مطابق چند سال اخیر باز هم کشورهای اسکاندیناوی بر صدر این لیست ایستادند و فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد به عنوان باکیفیت ترین کشورهای جهان برای زندگی انتخاب شدند.

براساس این گزارش که توسط نشریه ریدرز دایجست منتشر می شود عوامل مهمی چون وضعیت آلودگی هوا، کیفیت خدمات حمل ونقل عمومی، ترافیک و دیگر شاخص های اثرگذار در کیفیت زندگی و محیط زیست مورد بررسی قرار می گیرد.

دانشگاه های بزرگی چون ییل و دانشگاه کلمبیای امریکا از گردآورندگان اصلی اطلاعات و تنظیم شاخص ها بوده اند. این تحقیق دارای دو بعد است: یکی بررسی شهرهای اصلی 141 کشور جهان و یافتن کیفیت زندگی در کل این کشورها و دیگر بررسی شاخص های فوق برای 72 شهر جهان که البته نامی از ایران در بین این 72 شهر وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس در شرق آسیا در میان کشورهای آسیایی بالاترین رتبه به ژاپن تعلق دارد که جایگاه 12 را به خود اختصاص داده است.

در بین کشورهای منطقه خاورمیانه (به جز فلسطین اشغالی) امارات متحده عربی با کسب رتبه 45 بهترین مقام را به دست آورده و پس از آن نیز کشور کویت رتبه 48 را کسب کرده است.

از دیگر کشورهای مهم می توان به رتبه 8 استرالیا، رتبه 11 کانادا، رتبه 16 فرانسه، مقام 21 برای آلمان، رتبه 23 برای امریکا، جایگاه 51 برای روسیه و رده 54 برای مالزی ذکر کرد.

کشورهای آفریقایی اتیوپی، نیجر، سیرالئون، بورکینافاسو و چاد نیز در آخر این لیست قرار گرفته اند.

درمیان شهرهای جهان نیز استکهلم سوئد عنوان بهترین شهر برای زندگی را به دست آورده و به دنبال آن اسلوی نروژ و پاریس فرانسه نیز به ترتیب رده دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.

در میان شهرهای قاره آسیا بالاترین رتبه به هنگ کنگ تعلق گرفته که رتبه هجدهم را از آن خود کرده است و پس از آن توکیو در پله بیستم قرار گرفته است.

در عین حال می توان گفت کوالالامپور مالزی تنها شهر از میان شهرهای کشورهای مسلمان است که در این لیست قرار گرفته است. از دیگر نکات قابل توجه، حضور دو شهر از هندوستان در این رده بندی است که یکی در رده شصت و پنجم و دیگری (شهر بمبئی هند) در رتبه هفتادم است.