آرشیو دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶، شماره ۶۲۷۹
سیاسی
۲

گفتگوهای 3 جانبه ایران، ترکیه و عراق

واحد مرکزی خبر: سران جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و عراق در گفتگوهای تلفنی درباره آخرین تحولات و اوضاع مرزهای عراق و ترکیه تبادل نظر کردند.

در این گفتگوی تلفنی محمود احمدی نژاد وعبدالله گل بر ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی عراق تاکید و تصریح کردند: مردم عراق اعم از کرد، سنی و شیعه و همه طوایف دیگر برادر هستند و سالها در کنارهم زندگی کرده اند.

روسای جمهوری ایران وترکیه همچنین با بیان اینکه اشغالگران زمینه اختلاف را فراهم و با معیارهای دوگانه از تروریست ها حمایت می کنند، اظهار داشتند: تروریست ها دوست هیچ کدام از ملت های منطقه از جمله ایران، ترکیه و عراق نیستند و باید با دولت عراق برای غلبه برمشکلات موجود هماهنگی و همراهی شود. عبدالله گل نیز با اشاره به تلاش های متعدد آنکارا در کمک به مردم کردستان عراق و مبارزه با تروریست ها گفت: امیدوارم اجلاس هفتهآتی در استانبول ترکیه با حضور ایران، نتایج مثبتی برای حل مسائل موجود داشته باشد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین در گفتگوهای جداگانه با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق در جریان آخرین تحولات واوضاع مرزهای عراق و ترکیه قرار گرفت. آقای احمدی نژاد، جلال طالبانی و نوری المالکی در این گفتگوها با بیان اینکه تروریست ها به ملت های عراق، ایران و ترکیه ضربه می زنند و دوست هیچ کدام از آنها نیستند بر ادامه رایزنی ها برای حل مسائل موجود تاکید کردند.