آرشیو دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶، شماره ۶۲۷۹
صفحه آخر
۲۴

سوژه فراموش شده!

کریم باباخانیان

پنج شنبه، سیمای جمهوری اسلامی فیلم سینمایی حادثه را برای چندمین بار به روی آنتن فرستاد. فیلم در اوایل انقلاب توسط کارگردانی ساخته شد که گویا پس از آن دیگر فیلمی نساخت.

قصه فیلم باز می گردد به دوران حکومت پهلوی دوم و تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی وقت که مستشاران آمریکایی مصونیت قانونی دارند و هر اقدمی که علیه دولت ومردم ایران انجام دهند هیچ دستگاهی حق اعتراض به آنها را ندارد. به همین دلیل حضرت امام خمینی(ره) در همان ایام فریاد اعتراض سر داده و سخنرانی مفصلی ایراد کردند و در بخشی از سخنانشان فرمودند: “ای علمای اسلام! به داد اسلام برسید. ای علمای قم، مشهد و نجف! به داد اسلام برسید، رفت اسلام!”

هدف از آوردن مطالب بالااین است که با گذشت نزدیک به سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ظاهرا تنها فیلمی که در مورد این قانون ظالمانه ساخته شده همان فیلم حادثه است که اکبر زنجانپور دبیر تاریخ به علت کشته شدن همسرش به دست دو آمریکایی که دارای حالت عادی نبودند وبه علت مصرف مشروبات مست بودند از آنها انتقام می گیرد و سرانجام نیز عوامل حکومت او را دستگیر می کنند ولی همکار او درس نیمه تمام او را به دانش آموزان ارائه می دهد.

سوال این است که چرا فیلمسازان و سریال سازان به این سوژه نپرداخته اند؟آیا این یک رخداد عظیم تاریخی نیست؟ تصویب قانون فوق و مخالفت حضرت امام (ره) نمی تواند دستمایه ساخت چند فیلم وسریال قرار بگیرد؟

گاهی مشاهده می شود یک موضوع تاریخی از چند زاویه مورد توجه تهیه کنندگان وکارگردانان قرار می گیرد ولی متاسفانه ابعاد ولایه های پنهان موضوع کاپیتولاسیون مورد کنکاش کارگردانان قرار نگرفته است. قانون ظالمانه ای که تا پایان حکومت وسرنگونی رژیم پهلوی به قوت خود باقی بود و با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره)، این قانون لغو گردید.