آرشیو دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶، شماره ۱۵۷۸
برش های کوتاه
۹

نفیس ترین عتیقه های جهان در زیر دریا

گروه ترجمه: پس از گذراندن 800 سال در زیر دریا، کشتی بازرگانی که با چینی های قیمتی و مرغوب و دیگر اشیای عتیقه پر شده بود به سطح آب باز گردانده شد.

براساس گزارش شینهوا و اظهارات وو جیانچن مسوول انجام این پروژه کشتی نانهای به معنی «دریای جنوبی» که در چند مایلی ساحل چین غرق شده حدود 80 هزار قلم کالارا در درون خود جای داده بوده است.

باستان شناسان موفق شدند به کمک جرثقیل این کشتی را به سطح آب بیاورند. خارج کردن این کشتی از زیر گل های رسوخ کرده در آن دو ساعت زمان برد. در میان کالاهای خارج شده از این کشتی چینی های بسیار مرغوب که بی نهایت ظریف و زیبا ساخته شده اند دیده می شود. باستان شناسان همچنین جعبه هایی از سکه های طلاو نقره را نیز از این کشتی خارج کرده اند.

این کشتی متعلق به دوران فرمانروایی خاندان سانگ است که در سال 1187 در نزدیکی شهر ساحلی یانگ جینگ در استان گانگ دانگ غرق شد.

این کشتی به زودی در داخل استخری در یکی از موزه های چین قرار خواهد گرفت. باستان شناسان در تلاشند تا محیطی مانند فضایی که این کشتی 800 سال در آن آرمیده بود را ایجاد کنند.

بازدیدکنندگان موزه قادر خواهند بود این کشتی را از پشت دیوارهای شیشه یی استخر مشاهده کنند.

قرار بود این کشتی روز شنبه از زیر آب خارج شود اما به علت مساعد بودن آب و هوا خارج کردن آن از زیر آب چند روزی به جلو افتاد.