آرشیو یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶، شماره ۳۸۴۱
سیاست
۳

روزنامه انگلیسی گاردین: احمدی نژاد برنده اصلی دیدار بوش از خلیج فارس

گروه سیاسی: روزنامه انگلیسی گاردین مقاله ای را درباره آثار سفر اخیر جورج بوش به منطقه خلیج فارس چاپ کرده که در آن، محمود احمدی نژاد برنده اصلی این سفر قلمداد شده است.

در این مقاله که با عنوان سفر بوش بدون اصول یا برنامه، یک برنده بزرگ داشت و به قلم سایمون جنکینز منتشر شده، آمده است: احمدی نژاد می تواند از خصومت بوش تغذیه کند که در جریان سفر خود به خاورمیانه عملا به برانگیختن حمایت برای دشمن خود در ایران مشغول بوده است.

نویسنده یادآور شده رئیس جمهور آمریکا در هر مرحله از این سفر به محکومیت آقای احمدی نژاد و اعلام تحریم، تنبیه، انزوای او همت گماشت و از رئیس جمهور ایران به عنوان حامی اصلی تروریسم نام برد و بیست میلیارد دلار اسلحه را نثار عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس کرد تا قبل از آن که دیر شود با وی مقابله کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: احمدی نژاد می بایست شکر خدا را از این جهت به جای آورد که قبل از او، جورج بوش را به قدرت رسانده زیرا اگر در این منطقه با خصومت دولت آمریکا روبه رو باشید، همه دوست شما خواهند بود.

نویسنده مقاله اظهار می دارد در حالی که احساسات انتقامجویی و نظامی گری بعد از حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 در آمریکا فروکش کرده، سیاست جدید ایالات متحده در کشورهای اسلامی تبلیغ برای پیشبرد دموکراسی به عنوان راهی مطمئن به سوی رفاه و صلح است و کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، گفته است که دوران بد گذشته که ثبات بر دموکراسی مرجح دانسته می شد به سر آمده است، اما واقعیت این است که اگرچه نشانه هایی از دموکراسی در ایران، فلسطین، لبنان و حتی عراق و پاکستان دیده می شود، رئیس جمهور آمریکا از آنها دیدن نکرد و در عوض به ملاقات رهبران کویت، عربستان سعودی، ابوظبی، مصر و بحرین رفت و با طلاو جواهر از او پذیرایی شد.