آرشیو چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۱۶۲۶
آی تی
۱۲

GPRS در یک نگاه

جی پی آر اس (GPRS) مخفف General Packet Radio Service سرویس عمومی بسته های رادیویی است که یک سرویس ارزش افزوده جدید در نسل دوم تلفن همراه است و امکان ارسال و دریافت اطلاعات یا داده را روی شبکه تلفن همراه فراهم می سازد که در حقیقت این سرویس تکمیل شده اطلاعات سوئیچینگ مداری است.

جی پی آر اس دارای چند مشخصه یا قابلیت مهم است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره داشت.

سرعت: از ویژگی های جی پی آر اس می توان به سرعت بالای آن اشاره کرد که به طور تئوری این سرعت متجاوز از kb/s171.2 است و در صورتی قابل دسترسی است که برای سیستم جی پی آر اس از 8 تایم اسلات به صورت همزمان استفاده شود. خطوط معمولی موبایل حداکثر دارای سرعت kb/s9.6 است که در صورت استفاده از HSCSD حداکثر می توانند از سرعت kb/s14.4 بهره ببرند در حالی که با جی پی آر اس به صورت عملی به راحتی می توان با سرعت kb/s40 به اینترنت متصل شد.

اتصال: طریقه اتصال جی پی آر اس به ما این امکان را می دهد تا همواره ارتباط خودمان را با اینترنت حفظ کنیم و دیگر نیازی نیست برای برقراری ارتباط هر بار به شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت وصل شویم.

هزینه: هزینه استفاده از جی پی آر اس معادل حجم اطلاعاتی است که دریافت یا ارسال کرده ایم، یعنی شما مبلغ ارتباط خود را بر اساس مقدار اطلاعات ورودی و خروجی به شرکت ارائه دهنده سرویس می پردازید و نه براساس مدت زمانی که به اینترنت متصل هستید.

دسترسی: یکی دیگر از مزایای جی پی آر اس که در حقیقت پیامد سرعت بالاو اتصال دائم آن است، خصوصیت فوریت است که برای کارهای بحرانی نظیر کنترل کارت های اعتباری خیلی مهم است.