آرشیو چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۱۶۲۶
آی تی
۱۲

سانسور اینترنت در اروپا

استفاده از فیلترینگ اینترنت در اروپا به بحث داغی تبدیل شده و مدافعان حریم خصوصی و شرکت های عرضه کننده خدمات اینترنتی را رو در روی مقامات دولتی قرار داده است. یک برنامه نویس در کشور فنلاند به دلیل انتشار فهرست محرمانه یی از دامنه هایی که ظاهرا مقامات در تلاش برای ممانعت از انتشار هرزه نگاری کودکان سانسور کرده اند، مورد بازجویی قرار گرفته است.

وی فهرست مذکور را منتشر کرده تا ثابت کند این سیستم مورد سوء استفاده قرار گرفته و در نتیجه خود وی نیز سانسور شده است. بر اساس این گزارش وزارت دادگستری فنلاند شکایتی از بابت رسیدگی پلیس به این مساله دریافت کرده است. مقامات فهرست خود را به بیست ISP بزرگ این کشور توزیع کردند که دسترسی به این سایت ها را مسدود کردند، باقی 200 عرضه کننده خدمات اینترنتی فنلاندی، فناوری فیلترینگ را پیاده نکردند، در نتیجه هنوز عمل حفاظتی کامل نشده است.

به گفته یک فعال اینترنتی سوئدی، مشکل فناوری فیلترینگ ناکارآمد بودن آن است و نیروی پلیس نیز از این مشکل آگاه است. فنلاند تنها کشور اروپایی درگیر این مساله نیست: مقامات دانمارکی نیز به تازگی به دنبال فشارهای فدراسیون بین المللی صنعت فونوگرافیک (IFPI) تصمیم گرفتند سایت اشتراک گذاری فایل Pirae Bay را مسدود کنند، در حالی که یکی از ISPهای این کشور تصمیم گرفته با دستور دادگاه مبنی بر مسدود کردن این سایت مبارزه کند. سازمان های دیگر هم به تازگی برای استفاده از فیلترینگ علاقه نشان داده اند از جمله اپراتورهای شبکه تلفن همراه که در حال متحد شدن برای مبارزه با نشر هرزه نگاری کودکان در تلفن های همراه هستند.

کمیسیونر عدالت و امنیت اتحادیه اروپا، ماه سپتامبر گذشته از ISPها درخواست کرد دسترسی به سایت هایی را که حاوی اطلاعات ساخت بمب هستند مسدود کنند و وزیر کشور انگلیس نیز در ماه ژانویه اعلام کرد که خواهان اقدام علیه سایت های مشوق تروریسم از جمله سایت های شبکه اجتماعی است.