آرشیو چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۶۳۹۹
بین الملل
۲۱

یک منبع آگاه در گفتگو با فارس تشریح کرد: جزئیات جدید از عوامل و نحوه ترور شهید عماد مغنیه

یک منبع آگاه گفت: مقام امنیتی سفارت عربستان در سوریه، عملیات اجرایی ترور شهید عماد مغنیه را برعهده داشته است.

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به گذشت 2 روز از زمانی که قرار بود نتایج کمیته تحقیق سوریه درباره ترور مغنیه به صورت رسمی اعلام شود، افزود: این نتایج ابتدا قرار بود که پیش از اجلاس سران عرب اعلام شود اما با توجه به حضور مقامات سعودی در این اجلاس، سوری ها اعلام نتایج را به 6 آوریل موکول کردند اما بار دیگر با پادرمیانی کویت این مسئله به تعویق افتاده است. وی با بیان اینکه طراحی این ترور توسط رژیم صهیونیستی انجام شده و عوامل محلی نقش اجرایی آن را برعهده داشته اند، گفت:صهیونیست ها از یک سال قبل از رفت و آمدهای شهید مغنیه در آن منطقه اطلاع داشتند.از جمله عناصر مهمی که نقش کلیدی در ترور حاج عماد داشته، یکی از مسئولین امنیتی عربستان در دمشق است. وی با یک زن سوری دوست بوده و 2 ماشینی که منفجر شد توسط این خانم خریداری شده و به نام وی ثبت شده بوده است.این 2 ماشین پس از خریداری، در اختیار یک بمب گذار برای جاسازی بمب قرار گرفته و سپس ماشین ها در پارکینگ منزل حاج عماد قرار داده شده اند.

این منبع آگاه در ادامه اظهار داشت:عوامل ترور افرادی از اردن، سوریه و فلسطین بودند. این افراد چند واحد آپارتمانی را در نزدیک محل اقامت شهید مغنیه به نام کفرسوسه اجاره یا خریداری کرده و یک زندگی عادی را با افراد خانواده شکل داده بودند.

وی با تاکید بر اینکه یافته های اخیر، گمانه زنی های قبلی مبنی بر دخالت مقامات عربستان و بویژه “بندر بن سلطان” سفیر سابق عربستان درآمریکا را تائید می کند، اضافه کرد: مقام امنیتی سعودی پس از این جنایت به عربستان متواری می شود اما دستگاه امنیتی سوریه از طریق همان زنی که با وی ارتباط داشته برای او تله گذاشته و او را به دمشق می کشانند و بازداشت می کنند.

این منبع آگاه درخصوص درخواست عربستان از امیر قطر و امیر کویت برای میانجی گری در عدم قرائت گزارش کمیته تحقیق سوریه درباره ترور شهید مغنیه و حذف نام عربستان از این گزارش، خاطرنشان کرد: قطر نقش موثری در این زمینه ندارد اما امیر کویت تحت عنوان تقویت وحدت میان کشورهای عربی، به عربستان رفته و کوشیده شکاف میان دمشق- ریاض را پر کند.