آرشیو یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۳۹۰۲
بین الملل
۲۱

گلایه اردوغان از رفتار دوگانه اروپا

گروه بین الملل- همزمان با ادامه جدال سیاسی میان اسلامگرایان و لائیک های ترکیه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور اتحادیه اروپا را از کارشکنی در برابر عضویت کامل آنکارا در این اتحادیه برحذر داشت.

به گزارش پایگاه خبری حرخبر ترکیه، رجب طیب اردوغان در نشست کمیته مشترک مشورتی ترکیه و اتحادیه اروپا ضمن مخالفت با طرح پیشنهادی برخی کشورهای اتحادیه اروپا به آنکارا موسوم به عضویت کم اثر تاکید کرد: این طرح مشکلاتی را در ترکیه علیه اتحادیه اروپا سبب شد.

اردوغان افزود: ترکیه در هدف پیوستن به اتحادیه اروپا علیرغم تمام موانع با عزم و جدیت قبلی به راه خود ادامه می دهد.

نخست وزیری ترکیه با اشاره به اظهارات مخالفت آمیز مقامات فرانسوی قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری در خصوص پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا بیان کرد: مقوله عضویت کم اثر به وسیله های مختلفی مطرح شد و حال آنکه در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا چیزی به عنوان عضویت کم اثر وجود ندارد.

وی علت افزایش بی اعتمادی مردم ترکیه به اتحادیه اروپا را اظهارات مخالفت آمیز بعضی مقامات اتحادیه اروپا عنوان کرد و گفت: ما سربار اتحادیه اروپا نمی شویم بلکه می آییم که قسمتی از بار اتحادیه اروپا را به دوش بگیریم و بدون شک اتحادیه اروپا یک چیزهایی را برای ما خواهد داد.

اردوغان در این سخنرانی به شروع فعالیت ها در خصوص تغییر ماده 301 قانون جزایی ترکیه اشاره کرد و گفت: می خواهیم هرچه زودتر این ماده اصلاح شود و ماده 301 را سریعا حذف خواهیم کرد.

طبق ماده 301 قانون جزایی ترکیه بردن پرونده های نظامی به دادگاه های غیرنظامی ممنوع است.

کشورهای آلمان و فرانسه با پیوستن ترکیه در اتحادیه اروپا بشدت مخالفت می کنند.

این در حالی است که خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و اولی رن کمیسیونر گسترش این اتحادیه برای جلوگیری از تلاش لائیک ها برای انحلال حزب حاکم عدالت و توسعه به ترکیه رفته اند.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین خواستار تسریع روند اصلاحات سیاسی و توسعه آزادی بیان در ترکیه شد.

باروسو با تاکید برحمایت از روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت: در سال جاری میلادی مذاکره درباره سرفصل های جدید مذاکرات نهایی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا آغاز خواهد شد.