آرشیو یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷، شماره ۳۹۰۲
سلامت
۱۶

آفت دهانی

عسل مینایی

بیشتر افراد در طول زندگی زخم های کوچک و دردناکی را در مخاط دهان خود تجربه کرده اند. این زخم های کوچک، گرد و کم عمق، که یکی از شایع ترین بیماری های مخاط دهان هستند «آفت دهانی» نام دارد. معمولا چند ساعت قبل از بروز ضایعات آفتی درناحیه مبتلااحساس سوزش می کنید و پس از گذشت چند ساعت زخم های کوچک و سفید ظاهر می شوند.

متاسفانه تاکنون علت دقیق ایجاد آفت دهانی یافت نشده است، اما می توان استرس و اضطراب، ضربه و تحریک مدام مخاط دهان و لثه با مسواک، گاز گرفتن، کمبود آهن، اسیدفولیک و ویتامین ب، ارث و تغییرات هورمونی را از جمله عوامل زمینه ساز ضایعات آفتی دانست.

این ضایعات بیشتر در مدت هفت تا 10 روز خود به خود بهبود می یابند و نیازی به درمان ندارند، البته رعایت بهداشت دهان با مصرف آب نمک و دهان شویه «کلرو هگزیدین» در کوتاه شدن این زمان مؤثر است.

اگر زخم های آفتی مشکلاتی را در تکلم یا بلع غذا ایجاد کنند، از داروهای مسکن و ضد درد موضعی مانند شربت «دیفن هیدرامین»، «بنزید آمین» یا «دیکلوفناک»استفاده می شود. (یک قاشق غذاخوری از شربت را به مدت 2 تا 3 دقیقه در دهان گردانده و خارج نمایید. این عمل را می توان 3 بار در روز انجام داد.)

پزشکان پیشنهاد می کنند در رژیم غذایی افرادی که به آفت دهانی مبتلاهستند، از غذاهای محرک مانند فلفل، پیاز، سیر، گردو و غیره استفاده نشود.