آرشیو دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷، شماره ۶۴۲۷
سیاست
۲

مهندس سید مرتضی نبوی: سند چشم انداز به مطالبه عمومی تبدیل شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر امروز می بینیم که پس از سه سال از ابلاغ سند چشم انداز 20 ساله کشور اتفاق خاصی رخ نداده است، به این دلیل است که هنوز روحیه پرسشگری در جامعه ما نهادینه نشده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سید مرتضی نبوی دیروز در کنفرانس چشم انداز بیست ساله ملایر سند چشم انداز را موتور محرکه تحولات آینده بیان کرد و افزود: هنگامی که سند چشم انداز و تحقق آن به یک مطالبه عمومی تبدیل شود، هیچ مسئولی نیز نمی تواند در فضای بوجود آمده، خلاف جهت برنامه های چشم انداز حرکت کند.

وی نهادینگی سند چشم انداز در میان مردم را شرطی مهم تلقی کرد و با اشاره به تجربه مالزی اظهار داشت: در برخی کشورها همچون مالزی سند چشم انداز آنان برای مردمشان نهادینه شده است، اما این امر هنوز در بین مردم کشورمان نهادینه نشده است.

نبوی تصریح کرد: بر اساس سند چشم انداز، ایران باید ظرف 20 سال به کشوری توسعه یافته تبدیل شود به این معنا که تمام افرادش با سواد و توانمند شوند در حقیقت ما در این برنامه مبنای خود را بر مقایسه با کشورهای دیگر قرار داده ایم و میدان مسابقه را ترسیم کرده ایم.

دری نجف آبادی دادستان کل کشورنیز دراین کنفرانس با تاکید بر اینکه سند چشم انداز 20 ساله کشور بلند پروازی نیست اظهار داشت: در تحقق سند چشم انداز 20 ساله باید دانایی محوری، هویت ایرانی - اسلامی، پایبندی به رهبری، پاسداری از خون شهدا، معنوی بودن، اعتقادی بودن، والایی بودن حفظ شود. وی با تاکید بر اینکه دیگر شاخص های توسعه ای را در سند چشم انداز رعایت کنیم بدون شک حرف اول را در منطقه خواهیم زد ادامه داد: این سند بدون حضور نخبگان و مردم اجرایی نخواهد شد. لذا برای تحقق این سند همه باید خود را مسئول بدانند. دری نجف آبادی تصریح کرد: این سند با عزم و اراده مردم محقق می شود.

محمدخوش چهره نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم تاکید کرد: در صورتی که شرایط و الزامات و بستر سازی برای تحقق اهداف چشم انداز صورت نگیرد، اهداف آرمانی سند چشم انداز در حد آرمان باقی مانده و عملیاتی نمی شوند.