آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۳۲
خبر
۲

ایران را یک ابرقدرت منطقه ای می دانیم

کنچیرو ساسائه معاون وزیر امور خارجه ژاپن که برای شرکت در هفدهمین کمیته مشترک سیاسی بین دو کشور به تهران سفر کرده است، دیروز با منوچهر متکی دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اعلام اینکه رابطه خوب میان ایران با ژاپن برقرار است، گفت: ما برای روابط با ژاپن احترام خاص قائلیم و تبادل نظر و رایزنی مستمر با ژاپن را مفید و سازنده ارزیابی می کنیم.

متکی همچنین لزوم همکاری دو کشور در مباحثی چون عدم اشاعه، خلع سلاح، همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای، تاسیس بانک سوخت هسته ای را خواستار شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین آمادگی ایران را برای همکاری با ژاپن برای تغییر شکل روابط اقتصادی دو کشور از حوزه تجارت به فعالیت در زمینه پروژه های زیرساختی را مورد تاکید قرار داد.

ساسائه نیز روابط دو کشو ایران و ژاپن را دیرینه و دوستانه خواند و با اعلام اینکه روابط دو کشور با گسترش فعالیت های منطقه ای و بین المللی ایران از اهمیت فزآینده ای برخوردار شده است، به پیشرفت های ایران در چند سال اخیر اشاره کرد و لزوم گسترش بیش از پیش روابط، پرمحتوا شدن آن و استمرار گفت وگوهای سیاسی بین طرفین و حفظ اعتماد موجود میان دو کشور را مورد تاکید قرار داد. معاون وزیر خارجه ژاپن با اعلام اینکه ایران در تحولات منطقه حضور فعال داشته و نقش سازنده ای را در عراق بازی کرده است، گفت: ما ایران را یک ابرقدرت منطقه ای می دانیم و از نقش سازنده آن در منطقه حمایت به عمل می آوریم. کنچیرو ساسائه با تاکید بر لزوم رایزنی و همکاری بیشتر میان دو کشور در خصوص مسائل منطقه، از طرف وزیر امور خارجه ژاپن از متکی برای سفر به آن کشور دعوت کرد.