آرشیو دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۳۲
استان ها
۳۱

در جلسه ستاد بیمه استان مازندران مقرر شد

بانک ها باید مزرعه کشاورزان را بیمه کنند

ساری – خبرنگار دنیای اقتصاد: اولین جلسه ستاد بیمه استان مازندران با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، مدیر شعب بانک کشاورزی مازندران و اعضای این ستاد در محل سالن کنفرانس مدیریت بانک کشاورزی مازندران برگزار شد.

عنایت ا... تورنگ، رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جلسه با اشاره به مشکلات و سرمای بی سابقه سال گذشته و خسارت های حاصله از آن، مساله کم آبی در سال جاری را برای بخش کشاورزی استان بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: ادامه این وضعیت موجب خسارت هایی به بخش کشاورزی خواهد شد.

وی با تاکید بر تولید پایدار و جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی در این شرایط جبران خسارت را در مرحله بعدی اولویت کار دانست.

تورنگ گفت: ترویج فرهنگ بیمه، اطلاع رسانی مناسب درخصوص بیمه، از بین بردن تصور غلط بیمه در بین کشاورزان، گسترش سطح بیمه اراضی شالیزاری و تشکیل کمیته راهبردی و... از جمله راهکارهای مناسب برای مقابله با بحران های این بخش هستند.

بهشتی، مدیر بانک کشاورزی استان مازندران نیز در این جلسه با اشاره به شرایط جوی استان و احتمال بروز خشکسالی، پیگیری جلسات ستاد و ترویج و اشاعه فرهنگ بیمه به منظورحمایت از منافع کشاورزان را خواستار شد.

وی بیمه تضمین تولید برنج را که برای اولین بار و به صورت آزمایشی در 4منطقه فریدونکنار، رییس آباد آمل، بخش فریم ساری و منطقه پنبه زار کتی ساری اجرا شد، از جمله اقدامات مهم برای حمایت از بخش کشاورزی دانست و خواستار تلاش مضاعف برای گسترش سطح بیمه اراضی شالیزاری شد.

یحیی ابطالی، معاون امور تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در ادامه بازنگری برخی از مسائل بیمه ای به خصوص در تعهد خسارت و پرداخت به موقع پس از ارزیابی صورت گرفته را موجب دلگرمی بیشتر کشاورزان دانست. وی استفاده از اتحادیه ها و تعاونی ها را بسیار ضروری قلمداد کرد و خواستار هماهنگی بیشتر بین دستگاه های اجرایی به منظور افزایش بهره وری و وحدت رویه و کاهش مشکلات شد.

براساس این گزارش، در پایان این جلسه مقرر شد تسهیلات و امکانات دولتی با الزام بیمه توزیع و کمیته راهبردی تشکیل شود، بانک ها نیز ملزم به بیمه کردن زراعت کشاورزان باشند و تمامی پیشنهادها در کمیته کارشناسی ستاد بررسی شود