آرشیو شنبه ۱ تیر ۱۳۸۷، شماره ۳۹۵۶
اجتماعی
۴

نایب رئیس کانون سردفتران:افزایش دفاتر اسناد رسمی مغایر قانون است

گروه اجتماعی - نایب رئیس کانون سردفتران تضعیف دفاتر اسناد رسمی را به ضرر مردم دانست.

به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، مسلم آقاصفری نایب رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران درباره تصمیم سازمان ثبت برای افزایش دفاتر اسناد رسمی، گفت: در این باره هیات مدیره کانون سردفتران، سران دفاتر اسناد رسمی، کارشناسان و بسیاری از حقوقدان ها با سازمان ثبت اختلاف نظر جدی دارند.

وی افزود: تاکنون این موضوع را با مسئولان در سطوح مختلف در میان گذاشته ایم و نگرانی ها و تبعات متعدد منفی را هم که به دنبال افزایش بی رویه و غیر قانونی دفاتر اسناد رسمی، گریبان مردم را خواهد گرفت، اعلام کرده ایم.

این عضو هیات مدیره کانون سردفتران اظهار داشت: همه ما باید خود را ملتزم به رعایت قانون بدانیم. در رعایت قانون مصلحت اندیشی ممکن نیست. قانون دفاتر اسناد رسمی نیز قانون معتبر و روشنی است که نیاز به استدلال ندارد. ماده (5) این قانون هم صراحتا تعداد دفاتر اسناد رسمی را به ازای هر 15 تا 20 هزار نفر جمعیت شهری تنها یک دفترخانه، آن هم با جلب نظر مشورتی کانون سردفتران مجاز شمرده است. بنابراین قانونگذار همه جنبه های موضوع را از جمله نسبت این افزایش با جمعیت و نیاز جامعه، ساز وکارهای کسب درآمد توسط دفاتر اسناد رسمی و نحوه نظارت بر عملکرد آنها پیش بینی کرده و این ماده قانونی دارای یک منطق و مبنای اجتماعی و اقتصادی است. آقاصفری افزود: با توجه به این که همه مسئولان بر رعایت ضوابط و مقررات تاکید دارند انتظار می رود در این زمینه تصمیمی خلاف قانون به اجرا گذاشته نشود و حرمت قانون و قانونگذار محفوظ بماند.