آرشیو دوشنبه ۷ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۸۰
ورزش
۲۴

خبری از کوهنورد مفقود شده ایرانی در پاکستان نیست

خبرگزاری ایرنا - دبیر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی ایران از بی نتیجه ماندن عملیات جست وجو و نجات «سامان نعمتی» کوهنورد ایرانی در ارتفاعات «نانگاپارابات» پاکستان خبر داد.

اقبال افلاکی دیروز گفت: عملیات امداد و نجات این کوهنورد به پایان رسیده و تاکنون موفق به پیدا کردن وی نشده ایم.

وی افزود: سامان نعمتی به همراه 2 برادر خود و 4 نفر دیگر در ترکیب یک گروه کوهنورد برای صعود به ارتفاعات نانگا پارابات با حمایت «شرکت نارون آرا» در ترکیب یک گروه کوهنورد عازم پاکستان شده بود.

دبیر فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در خصوص مسوولیت این حادثه گفت: ما دو نوع اعزام داریم و بر اساس آیین نامه های موجود برای اعزام های برون مرزی باید شرایط خاصی وجود داشته باشد. وی گفت: برای اعزام یک تیم ابتدا فدراسیون در جریان امر قرار می گیرد و پس از گرفتن مشخصات فنی و تجربه افراد و فرد سرپرست، سفر در شورای برون مرزی مطرح و سپس تیم اعزام می شود که در صورت بروز هر گونه حادثه فدراسیون و سازمان تربیت بدنی پاسخگو خواهند بود. افلاکی اضافه کرد:اعزام نوع دوم که خارج از سیستم است، توسط شرکت های توریستی انجام می گیرد.

وی تصریح کرد که سفر این گروه به پاکستان در راستای سفر نوع دوم بوده و نه تنها سفارت ایران در پاکستان از این امر مطلع نبوده، بلکه فدراسیون و شورای برون مرزی سازمان تربیت بدنی نیز هیچ اطلاعی از این حرکت ورزشی نداشتند. طبیعی است که هیچ گونه مسوولیتی در قبال این اقدام متوجه فدراسیون کوهنوردی نیست. افلاکی افزود: براساس آخرین اطلاعات دریافتی و به خاطر شرایط نامساعد جوی که سه روز ادامه داشت، عملیات جست وجو متوقف و هیچ اثری از وی یافت نشد. وی گفت: معمولاکوهنوردی که در ارتفاعات 4 تا 5 هزار متری مانند قله دماوند گم می شود، امکان زنده ماندن تا سه روز را دارد؛ اما نعمتی در ارتفاع 7 هزار متر به بالامفقود شده و کور سوی امیدی تا امروز برای یافتن وی دیده نشده است. افلاکی در عین حال تصریح کرد که چنانچه این کوهنورد زنده پیدا شود، به طور حتم دچار سرما زدگی شدید و افسردگی روحیه خواهد بود. تیم اعزامی به ارتفاعات نانگا پارابات پاکستان، اواخر خردادماه به سرپرستی لیلااسفندیاری و در قالب یک تیم هفت نفره به این منطقه عزیمت کرد.